Toefl avklarat

Nu är jag tillbaka igen och har gjort klart provet. Det tog mej fyra timmar att göra! Jag har nog aldrig varit så koncentrerad så länge tidigare. Den enda rast vi hade var på tio minuter och var efter två av de fyra delarna. Men vi tar det från början nu.

Det började med att jag gick dit. Bra start va? :P Utanför väntade två killar som jag gissade också skulle göra testet, det buzzade i dörren och vi blev insläppta. Väl inne blev vi tillsagda att sätta oss runt ett bord och vi fick ett papper var att läsa igenom och skriva på. Eller ja, inte baa skriva på. Det var nåt slags konfidentialitet dokument och vi var tvungna att skriva en hel liten text om att vi inte skulle berätta om provets innehåll för någon annan. Med skrivstil! Jag har inte skrivit skrivstil på hur länge som helst så man fick ju verkligen sitta och koncentrera på hur man skrev så man glömde ju nästan bort stavningen på orden istället. Jaja. sen blev vi intagna en åt gången i testrummet där vi så att säga blev incheckade och satta vid varsin dator med tillhörande headset. Så kunde provet börja!

Första delen var läsförståelse, så vi fick några olika texter att läsa igenom. en åt gången för efter det skulle vi besvara ca 14 frågor om texten. Och det kunde vara innehållsfrågor som att vilket av dessa alternativ stämmer överens med vad texten beskriver, eller det kunde vara ordkunskap, vilket ord beskriver bäst det här ordet o.s.v. Vi hade dessutom texten bredvid frågan så man kunde kolla i texten igen om man ville läsa igenom det igen. därför var det ju naturligtvis inga direkta kunskapsfrågor utan det handlade mer om att visa att man förstått texten.

Andra delen var hörförståelsen och den fungerade på samma sätt som läsförståelsen bara det att vi fick höra en kort föreläsning eller en konversation istället för att läsa en text. Men vi kunde inte lyssna på det igen så det gällde att vara uppmärksam.

Sen var det då paus, och eftersom vi började lite olika allihopa och hade jobbat igenom frågorna olika snabbt så hade vi ju paus vid olika tider också. så jag passade på att gå på toa och dricka lite i min paus.

Fjärde delen var att prata. Vi skulle tala sex stycken svar. De två första var svar på frågor som ställdes till oss om nån allmän grej, Nästa två skulle vi läsa en text, sen lyssna på en konversation eller ett tal och prata in vårt svar på en fråga om det vi läst ch hört. De två sista var att vi skulle höra ett kort stycke och sen summera och ge vå egen åsikt i frågan. Det var kotra svar vi skulle ge hela tiden, de två första bara på 45 sekunder och de andra fyra på en minut. Men det kändes ändå rätt svårt med tidspressen då istället.

Iaf, sista delen var att skriva. då skulle först vi läsa en text och höra ett stycke och sen skriva ner en sammanfattning av det vi hört. Andra texten var en kort uppsats på minst 300 ord som vi skrev baserad på ett påstående som vi skulle argumentera antingen för eller emot. Första texten hade vi tjugo minuter på oss och andra texten en halvtimme.

Jag måste säga att man måste verkligen ha rätt bra kunskaper i engelska för att klara av det här testet. Iaf för att hinna med tidsgränserna. Jag anser mej vara rätt bra på engelska, och jag hade bara ett fåtal minuter till övers på varje grej. Det kändes lite stressigt för jag är annars sån att jag brukar ha gått om tid kvar när jag är klar. Men men, nu är det bara att invänta resultaten.

Skriv vad ni tycker, tack!
Postat av: mamma

Du tog dig igenom på utsatt tid och det är väl vad som räknas. Naturligtvis bör allt vara rätt också men det är det väl? Får man ha vissa procent fel eller hur verkar det? Ja, ja nu är det gjort och jag tänkte på dig hela eftermiddagen så även jag kan andas ut. Nu väntar Japan till hösten. Grattis

2009-02-27 @ 21:50:24
Postat av: Helen

Jo, jag antar att man borde få ha fel, men jag vet inte vart dom har satt gränsen. Jag tor inte att dom räknar med att man ska ha alla rätt för att bli godkänd i vilket fall.

2009-03-01 @ 13:36:59
URL: http://helenamark.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0