Konstigheter i Japan :P

Nu skriver jag igen då :P blir rätt sällan nu för tiden känner jag. Men destu roligare när jag väl skriver nåt då, eller hur? :D

Jag tänkte i vilket fall berätta om två små konstigheter om Japan som jag lärt mej i skolan. Konstighet nummer ett: Killar i Japan får gifta sej vid 18 års ålder, inget konstigt i det, det får man i Sverige också. Men till skillnad mot i Sverige så får tjejer i Japan gifta sej redan vid 16 år! Hur underligt är inte det egentligen? Jag menar, visst säger man att tjejer utvecklar sej snabbare än killar, men ingen är mogen att gifta sej vid 16 år? Man är fortfarande ett barn ju. Sen kan man undra varför nån skulle vilja gifta sej med en 16 åring, tre år senare så kommer det inte vara samma person längre nästintill eftersom man förändras i personligheten rätt mycket just i den åldern. Mellan 13 och 16 är man bara förvirrad och har ingen chans att veta vad man verkligen vill, först efter att man kommit ur den förvirringen börjar man ju komma på vem man egentligen är och vad man vill. Men det är en process som tar tid. Men men. Nu tror ju inte jag, eller jag hoppas iaf, att så många faktiskt gifter sej vid 16 även om det är lagligt. Men det är ju rätt udda att ha olika åldrar så där.

Över till konstighet nummer två: Visst ni att kaniner är fåglar? Nä, självklart är dom inte det egentligen. Men i Japan så förknippades kaniner mer till fåglar än till andra däggdjur förr. Det var till exempel en period i Japans historia när Buddhismen var stor och förbjöd alla att äta kött eftersom allt levande är typ heligt. förutom fåglar, dom fick man äta, jag vet inte varför så fråga mej inte. Man fick också äta kaniner eftersom dom räknades som fåglar. Ett annat tydligt exempel på att kaniner är fåglar som fortfarande finns kvar i japanskan är att när man räknar saker så använder man olika ändelser beroende på vad man räknar. Räknar man papper, cd-skivor, löv eller andra tunna platta objekt så lägger man till -mai efter räkneordet. Vid avlånga smått cylidnriska objekt som pennor, flaskor o.s.v. lägger man på -hon. Och nu kommer vi till det roliga. När man räknar små djur, typ mellanstora hunder och mindre, använder man -hiki. Och rent logiskt borde man ju räkna kaniner med den ändelsen också, eller hur. Men så är det alltså inte utan man lägger på -wa, som då även änvands när man räknar fåglar.

Nu har ni lärt er något nytt om Japan. Underliga saker men ändå lite roligt att kunna :D

Skriv vad ni tycker, tack!
Postat av: mamma

Att japanerna var lite underliga visste vi ju redan,alla har ju kamera på magen nar de besöker andra länder tex. men detta tar nog priset. Kaninerna alltså.

Flicker skulle förr bara gifta sig och bli försörjda, ju snabbare dessto bättre.

2008-11-14 @ 21:08:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0