Inget blir som man planerar

Igår hade jag och Gabi planerat göra en dag i Wien med utställning och teater. Det enda som blev som vi tänkt var väl att vi faktiskt åkte till Wien.

Vi skulle ha sett en japansk utställning som heter Nagoya och handlar om lite japansk historia och den nutida japanska storstaden. Intressant tycker jag. Men så upptäckte vi strax innan vi skulle åka, jag kollade internet för att se hur länge museumet hade öppet, att museumet var stängt första maj! Alltså kunde vi inte gå dit då, eller jo visst kunde vi gå dit, men vi skulle ju inte direkt kunna se utställning. Så vi kollade upp vad det mer fanns för utställningar just nu och bestämde oss för en utsällning med kinesiska skatter. Så det blev ju iaf asiatiskt :D Det var också riktigt intressant kan jag tala om. En del av skatterna härstammade från ca 500 f. Kr. Det fanns mycket jade, brons och porslin saker som var fantastiska. Min favorit bland dom var ett miniatyrlandskap i jade. De hade alltså tagit ett jadeblock och låtit de naturliga förgropningarna och skiftningarna föreställa klippor och sen hade man gjort små träd och människor. Jättepilligt och jättefint! Fast något annat pilligt som fascinerade mej otroligt mycket var en målning. Den var gjord på en rulle så den var kanske 30cm hög men över 11 meter (!) lång. Målningen hette "Utmed floden" och visade en ganska uppenbart en flod och de tempel och palats och städer och byar som ligger utmed en flod. Och det var människor och djur överallt och man kunde se vad alla gjorde. En människa var max 2 cm hög och det fanns säkert ett hundratal människor med på bilden. Och alla var väldigt noggrannt målade och alla höll på med något så det verkilgen såg ut som en stad i rörelse. Och när jag sa att det var pilligt menar jag verkligen det, för varende tegelsten på vartenda hus var utmålad och löven på träden. Och när en människa är max 2 cm hög förstår ni att husen och träden inte är alltför stora de heller. Fast jag måste också säga att alla målningar och kalligrafier fascinerade mej. Jag tyckte bättre om målningarna än om de andra sakerna.

Vad gäller teatern sen då så visste vi sen tidigare att det inte skulle bli av eftersom biljetterna var utsålda när vi försökte få, vilket var sorgligt men vi bestämde oss för att se en bio istället då. Fast vi kunde inte bestämma oss för vilken egentligen så vi gjorde så att vi skrev upp de två alternativen vi hade och på vilka birgafer och vid vilka tider dom gick och sa att vi får helt enkelt se vad vi är på humör för när vi kommer så långt. I vilket fall bestämde vi oss för "Wedding Daze". En av huvudrollerna spelades förresten av Jason Biggs, han som spelar Jim i American Pie filmerna. Och även denna filmen var helt galen! Otroligt rolig, jag skrattade så att jag nästan fick ont i magen, men verkligen helt underlig. Den handlar om en kille som heter Anderson (Jason Biggs) vars flickvän dör av en hjärtattack samma kväll som han friade. Han är helt förstör för han tyckte verkligen att hon var perfekt. Ett år senare är han fortfarande helt förstörd och hans bästa kompis tycker det är dags för honom att komma över flickvännen. Så han får Anderson till att försöka träffa en annan tjej iaf, ilket leder till att Anderson friar till servitrisen som precis kommer förbi, en tjej han aldrig ens sett tidigare! Och hon säger Ja! Redan samma dag flyttar hon in hos honom och dagen därpå åker dom för att träffa varandras förlädrar. Bara av att veta så här mycket av handlingen får en att förvänta nåt galet roligt, men den överträffade verkligen alla mina förväntningan på galet. Fast det är inte så mycket Anderson och hans nya fästmö som är galna vilket man kunde tro annars, utan det är alla andra runtomkring, förlädrar, kompisar, poliser m.m. som gör det hela så komiskr :D Det är iaf en helt sevärd film när man känner för att träna skrattmusklerna :D

Så även om dagen inte blev som vi först tänkt oss blev det en väldigt bra dag i vilket fall. Och den här Nagoya utsällningen ska jag se imorgon istället för den tar slut på tisdag så jag måste passa på nu. Så det blir nog bra :)

Skriv vad ni tycker, tack!
Postat av: mamma

Ibland får man vara nöjd med det det blir när det aldrig blir som man tänkt.

Det verkar ju som dagen blev rätt ok ändå.

2008-05-04 @ 11:20:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0