Hollerkrapfen

Okej, nu kommer vi tillbaka till mat igen :) Idag gjorde Oma Grete nåt otroligt gott som jag inte ätit tidigare och aldrig skulle kommit på själv att man kunde göra, hollerkrapfen. Av namnat enbart förstår ni säkert inte vad det är för nåt, så självklart ska jag förklara det också. Man plockar fläderblommor (hela klasar) och sköljer av dom ordentligt. Man gör ungefär en pannkakssmet med ägg, mjölk, mjöl och lite salt och socker. Sen doppar man fläderblommorna (fortfarande hela klasar) i smeten och friterar dom. Sen när dom är lagom gyllenbruna tar man upp dom och låter dom droppa av sej lite grann på hushållspapper och sen strör man socker över dom och äter dom medan dom fortfarande är varma. Det var som sagt otroligt gott och väldigt enkelt att göra också. Det är definitivt nåt jag tänker prova på hemma också. Förhoppningsvis blommar flädern lagom tills jag kommer hem :D


Skriv vad ni tycker, tack!
Postat av: mamma

Flädern börjar lite försiktigt att komma nu men det finns säkert kvar när du kommer hem. Kolla med Oma andra varianter på Krapfen. "Min" oma gjorde en tjockare smet som också friterades och som man åt med sylt.

2008-05-30 @ 19:28:56
Postat av: Helen

Vanliga krapfen här är ju snarare vanliga runda bullar som friterad istället i princip, påminner alltså om munkar, och det är sylt i eller choklad på elelr nåt liknande. Därför är namnet Hollerkrapfen lite missledande eftersom det inte alls är likt varannat annat än att det friteras ungefär. Men jag har annars redan recept på munkar i "7 sorters kakor"-boken.

2008-05-30 @ 21:53:58
URL: http://helenamark.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0