1 maj

Okej, det är kanske lite sent nu att skriva om 1 maj, men det tänker jag göra iaf.

Som vid många andra händelser har Österrike lite andra traditioner än Sverige även vid 1 maj. Till exempel, även om det egentligen är 1 maj, så firar man inte Valborg i Österrike. Och det enda som är speciellt med 1 maj i Sverige är att vi demonstrerar en massa just den dagen. Det gör man naturligtvis här också. Det samlades över 100 000 människor i Wien för att demonstrera sa dom på radion. Men man har även andra traditioner här som hör 1 maj till. Dom har tillexempel ett majträd, kallar dom det iaf, det är egentligen inte riktigt ett träd utan en lång stång dekorerar med färgranna band och högst upp har man fäst ett litet träd, så det ser smått komiskt ut kan jag ju tala om :P Men i vilket sv finns det ett sånt här majträd i varje stad/by och den representerar stadens stolthet ungefär. Och förr i tiden var det alla unga mäns uppgift att vakta majträdet på natten, för män och pojkar från andra byar försökte smita fram till majträdet och fälla det, för att på sätt och vis kapa deras stake. Det var en form av tävling byar emellan. Jag tror inte att det görs fortfarande, iaf blev inte vårat majträd fällt och jag har då inte hört om att det var några här och försökte. I Sverige har det ju funnits majstång tidigare också, men vad jag vet är det inte speciellt vanligt mer, nån som vet mer?

En annan tradition i Österrike är annars att 1 maj är dagen då man ska hylla sin chef om han är något bra med hjälp av en majtavla. Det är en tavla som är fint dekorerar och där står det då tillexempel "Ett trefaldigt leve på första maj för våran chef ..." (Lägg märke till att dom bara säger trefaldigt och inte fyrfaldigt som i Sverige). Och de här tavlorna sätter man upp på dörren till arbetsplatsen eller utanför huset där chefen bor. Och det satt uppe väldigt många såna tavlor här och var i Hollabrunn 1 maj kan jag berätta så det verkar finnas väldigt många bra chefer här.

Nåt som var mer tradition för ungdomar var att dom på natten till 1 maj brukade skriva saker på förstutrappen till husen, både snälla och elaka saker beroende på vad dom tyckte om personen som bodde där, och man kunde också måla streck eller pilar på vägen för folk att följa. till exempel hörde jag en historia om en tjej vars kompisar målade ett streck mellen hennes och killen hon gillades hus och gjorde små hjärtan och skrev deras initialer mitt emellan husen. Den här lilla tradtionen var iofs lite farligare att följa eftersom det räknas som vandalism att måla på vägarna, så om polisen kom på dej kunde det bli böter. Fast inte heller nåt sånt har jag sett nu den här 1 maj så jag tror att det också är en tradtion som fallit ur bruk.

Skriv vad ni tycker, tack!
Postat av: mamma

Tur att vi firar Valborg för jag var på fyra ställen och sjöng till våren. På två fanns det en stor brasa och det vårtalades.

Min chef haade nog inte fått någon skylt.ag vet nog ingen jag skulle velat skriva en till heller. Sorgligt!

2008-05-04 @ 21:49:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0