Tre kineser med en kontrabas

Okej, nu kanske ni undrar vad tre kineser med en kontrabas har med min vistelse som au pair i Österrike att göra. Jo, det ska jag tala om. Det har rätt mycket med det att göra, för det är en tysk barnvisa som har en text som går så. Eller för att skriva hela texten:

Drei chinesen mit ein kontrabas, (tre kineser med en kontrabas,)
saß auf die Straße und erzählte sich was. (satt på gatan och berättade nåt)
Dann komm der Polizei: "Ja, was ist denn das?", (Då kom polisen: "Ja, vad är väl detta?",)
drei chinesen mit ein kontrabas. (tre kineser med en kontrabas)

En mycket rolig låt om jag får säga det själv :P Lite småunderlig egentligen. Särskilt som det roliga sen kommer med att man ska byta ut alla vokaler till a, så att det blir "dra chanasan mat an kantrabas..." och sen till o, och e, och i o.s.v. med alla vokaler. Man känner sej lite smått dum när man går omkring på stan och sjunger  "Dro chonoson mot on kontrobos..." Prova själva att bara säga det så kommer ni känna er dumma :P Fast det är roligt. Första gången Sophie sjöng denna låten blev jag genast förtjust i den. Kan man undgå att tycka om barnlåtar som har underliga melodier?

På tal om kineser, jag kan en till underlig låt om en kines. Så här börjar den:

Det händer sällan, sällan, sällan, sällan,
att en människa blir dödad av ett lamm.
Det händer nästan aldrig men det finns dock undantag,
om nån blir född med huvu't bak och fram.
För trettio år sen föddes en kines med näsan bak
och han blev dödad av ett lam
för att dom bråka om en sak.
Så om du är kines och föds med näsan åt fel håll,
bråka aldrig med ett lamm
som har en pikadoll!

Jag vill bara tillägga att det var länge sen jag lyssnade på den här låten så texten kanske inte stämer helt. Men det är egentligen bara rad 2 och 3 som jag är osäker på, dom andra är jag 90% säker på att dom stämmer. Det ska också tilläggas att det här inte är en barnvisa för dom som inte förstår det själva.

Skriv vad ni tycker, tack!
Postat av: Rickard, Grefve af Kållered

Oj, du har skrivit väldigt många inlägg på väldigt kort tid!

Mycket fina visor. Man tänker nästan lite på ens egna små kul visor man kunde när man var barn! Både de fina och de mindre fina. Men jag måste säga att det är väldigt kul när man kan tolka hela den där visan själv! Även om det bara är en barnvisa. Man får vara glad för det lilla.

Du har verkligen blivit bra på tyska nu va?

Som ett litet svar på svaret i min blogg så ska jag bara säga att jag fattar inte själv hur jag har lyckats med det här, men grymt bra är det!

2008-03-28 @ 22:22:43
URL: http://Haeggmeister.blogg.se
Postat av: Helen

Postat av: Rickard, Grefve af Kållered

"Du har verkligen blivit bra på tyska nu va?"

svar: Jo, jag kan tyska nästan lika bra som engelska nu. Eller för tillfället kan jag iaf prata tyska bättre än engelska, för eftersom jag är så inställd på att att alltid leta efter tyska ord när det är nåt jag försöker säga (även om jag inte behöver leta särkilt länge numer) så blir det alltid en blandning av engelska och tyska när jag försöker prata engelska. Det är irriterande! Fast läsa kan jag lika bra på bvda språken nu eftersom jag själv bara behöver förstå då.

2008-03-29 @ 10:30:09
URL: http://helenamark.blogg.se
Postat av: Rickard, Grefve af Kållered

Det känns tryggt att höra faktiskt! Om jag lyckas ta mig till Ecuador så kommer det ju vara ungefär likadant här liksom. då ska man ju lära sig spanska istället. Då vet man iaf att man lär sig väldigt snabbt

2008-03-29 @ 11:25:14
URL: http://Haeggmeister.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0