Glad Påsk!

Så, då ska jag skriva lite om påsken här i Österrike. Till att börja kan jag ju tala om om att man har kunnat köpa påskgrejer i över en månad redan, men det är ju inte speciellt ovanligt nuförtiden. Fast vad jag tycker är ovanligt är att man kan köpa färdigmålade ägg i affären, man kan alltså köpa en vanlig äggkartong, men istället för bruna eller vita ägg i så finns där röda, gula, gröna och blå ägg. De var dessutom fula tycker jag. Färgen var ful och alla ägg var hel- och jämnfärgade och inte på nåt vis mönstrade vilket jag personligen tycker att påskägg borde vara. Men men, det är bara dom som är för lata för att måla själva som köper dom äggen, alltså har vi inte gjort det eftersom barnen själva vill måla sina ägg.

Sen så finns påskharen i Österrike! Så imorgon kommer barnen springa omkring och leta påskägg fyllda med godis i hela huset. Det är väl en söt tradition egentligen, men österrikarna verkar tycka om just dom traditioner som ger föräldrarna mycket att göra kvällen innan. Som påskharen och Christkind. Men men, det är ju deras val och på påsken är det ju iaf inte så mycket att göra. Det är bara att fylla äggen och gömma dom nånstans i huset så det borde gå lite fortare än natten före julafton när vi skulle klä hela granen och lägga dit alla paket.

Fast godis är inte det enda som barnen får på påsk. Här är det tradition att ge barnen några presenter också. Jag måste ju säga att barnen i Österrike får otroligt mycket presenter. Fyra bestämda tillfällen minst. Jul och födelsedag precis som i Sverige, men sen också till Nikolaus och till påsk också. Och, det är lite skillnad från familj till familj, men en del ger även presenter på namnsdagar, så en del barn kan alltså få presenter vid fem bestämda tillfällen varje år. Jag kan inte låta bli att tänka att barnen är lite bortskämda i Österrike.

Men men. Det är allt jag har att säga om den österrikiska påsken. Glad Påsk!!

Skriv vad ni tycker, tack!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0