Barna Hedenhös

Först vill jag bara påpeka att alla förklaringar till namn och ord kommer direkt eller nästan direkt ur berättelserna om Barna Hedenhös, så all kredit för ordvitsar, ordlekar, och helt enkelt allt roligt i det här inlägget, går till författaren Bertil Almqvist!

Jag har läst Stora boken om Barna Hedenhös för Sophie det senaste. Och fattar ni hur kul den är egentlgen? Urkul! Fattar ni ordvitsen? ^^ Såna ordvitsar har dom hela tiden, till exempel så berättar dom att mamma Knota hade en tam urkossa som hutte Mura, och som mamma Knota brukade urmjölka varje kväll! Jag skrattade gott första gången jag läste det, fast Sophie undrade vad jag skrattade åt. Sen uppkomsten av olika stadsnamn är också  väldigt genomtänkt. Stockholm, är det nån som vet hur det kom att heta just Stockholm? Jo, det var nämligen så att familjen Hedenhös bestämde sej för att flytta när en flock vildsvin invaderade deras förra boplats. Och då tog dom sin stockbåt och for iväg. Till slut kom dom fram till Mälarens utlopp där en liten rullstensholme låg. När familjen får syn på holmen utropar pappa Ben: "Där landar vi med stocken! Där ska vi bo, och holmen ska heta Stockholmen!". Det gissar jag att ni inte hade en aning om. Och inte visste ni heller att Göteborg från början hette Kålleborg? Detta på grund av de två borgarna, Kållen och Ådan (numera "Lejonet" och "Kronan"), och de som bodde där kallades ur-kållar! Malmö är lite mer långsökt men det finns en historisk uppkomst till det namnar också. Det började nämligen med en liten fiskeby som hette Sandhög, eftersom den låg på just en sandhög. Sedan ändrades detta namnet till Malmhög (malm = sand) som sen till sist blev Malmö. Öresund har inte heller hetet så hela tiden. På stenåldern hette det Flintrännan, eftersom det var ett förfärligt rännande med flinta fram och tillbaka över sundet. Fast än idag kallas tydligen den djupaste delen av sundet för Flintrännan så det är inte helt utdött än. Fast sen är det inte bara stadsnamn som är lustiga, även personnamn har en viss logisk charm över sej. Familjens Hedenhös namn är ju rätt uppenbara, pappa Ben, mamma Knota och barnen Sten och Flisa. Men vid ett äventyr hamnar barnen i Egypten och där träffar dom på två egyptiska barn som heter Pyram och Ida, pappan till dessa barn heter Papyrus och mamman heter Delta. Fast det är efternamnet jag tycker bäst om, för eftersom pappa Papyrus var en "Nilens son" hade familjens såklart efternamnet Nilson :D
Sista grejer jag vill ta upp är Lavaspråket som dom talade på Teneriffa förr i tiden. För att ta hela förklaringen så ska Guancherna som bodde på Teneriffa härstammade från den sjunkna ön Atlantis, och att det är därifrån hela den europeiska kulturen ska ha kommit från. I varje fall ska engelskan och franskan härstamma från lavaspråket. Dom tar upp några exempel ur boken på lavaspråket där man tydligt ser att engelskan och franskan utvecklas därifrån. Till exempel att säga jag älskar dej på lavaspråket gjorde man så här: "Aj lava jo" eller lite förkortat "Aj lav jo" (engelskan!). Sedan tvättade sej guancherna i lava-hoar, som sen i franskan utvecklades till lavoár.

Detta är naturligtvis inte allt roligt ur boken, lite ska ni ju få läsa själva ^^ men nu kanske ni iaf har fått upp intresset för att läsa Barna Hedenhös igen :D

Skriv vad ni tycker, tack!
Postat av: SAFE

haha nästan som kållered då:P värst vad massa information på lite text. om du vil veta något om Italenlands nationalistiska enande:P det kan jag mkt om^^

2008-03-14 @ 09:50:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0