Wetterleuchten

Igår upplevde jag ett nytt väderfenomen. Blixtar! Okej, tänker ni, hon måste ju ha upplevt blixtar tidigare, och naturligtvis har jag det, men inte på det här sättet. Jag upptäckte nämligen att Gud och änglarna hade disco uppe i himlen igår. För jag överdriver inte när jag säger att det kom en ny blixt varje sekund! Det var överhela himlen, och varje blixt lös upp allting så att det nästan blev ljust som på dagen. Det tråkiga var att man såg inte själva blixtarna eftersom dom gömde sej i molnen, det ända man såg var alltså ljusskenet. Plus att det var nästan inga smällar. Man hörde bara ett nästan konstant lågt muller från långt bort. Fast efter sådär tjugo minuter hade ovädrets centrum kommit närmare så började det blixtra ännu vildare och det kom till och med några ordentliga smällar :D Eftersom jag är en människa som tycker väldigt mycket om åskväder så hade jag naturligtvis tagit med en filt och satt mej i en solstol på terassen och såg på hela skådespelet och jag satt där i kanske en halvtimme och det blev som sagt bara vildare under den tiden. Sen började det blåsa kallt och jag bestämde mej för att gå och lägga mej, klockan var redan tjugo i elva vid det laget och jag skulle upp i vanlig tid halv sju idag. Men det var svårt att sova kan jag tala om. Inte så mycket för att jag störde mej på blixtrarna och mullret utan för att jag ville se mera av det. Men sen passerade det hela över så att det blixtrade mest på andra sidan huset, och det såg jag inte från mitt fönster, så då kunde jag somna. Men i minst 50 minuter höll det på och blixtrade som galet ute och jag var helt hänförd! Själv tror jag att det var Österrikes avskedsgåva till mej.

Jag ska även tillägga att även om jag aldrig sett nåt sånt här tidigare så händer det ändå tillräckligt ofta här i Österrike för att ha fått ett eget namn, Wetterleuchten (lysväder ungefär). Fast namnet syftar egentligen bara på att blixtrarna håller sej inne bland molnen så att man bara ser ljusskenet och att det knappt är nåt muller till. Men det händer oftast på det här sättet med att blixtrarna går i ett så man kan säga ett hela spektaklet kallas Wetterleuchten.

Skriv vad ni tycker, tack!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0