Betyg

Jag är ju så subtil som alla säkert vet, det är ju knappt att man känner igen mina hintar för att dom är så väl dolda (sarkastiskt!). I vilket fall så frågade jag igår lite försikigt om dom skrivit mitt betyg än, med tanke på att jag åker på söndag och det hade dom inte gjort. Men dom ska göra det och ta med när dom kommer till Sverige i sommar. I vilket fall så frågade Per då om det var nåt särskilt som borde stå i betyget, nån speciell formulering som var viktig ungefär. Jag sa att förutom att jag är fantastisk är det inget specielt. Då förklarade han att han frågade för i Österrike är det helkomplicerat att skriva ett arbetsbetyg, det är rena schiffret. För det står i den österrikiska lagen att alla har rätt till ett betyg efter avslutat arbete och det måste vara skrivet i positiva ordalag. Alltså även om du varit en skitstövel som aldrig skötte sitt jobb ska du få ett positivt betyg. Detta kan ju verka väldigt orättvist kan man ju tycka. Därför är det nämligen så nu att vissa ord kan tolkas på ett negativt sätt om man vet vad man ska kolla på. Till exempel, står det i betyget att du är sällskaplig kan det tyda på att du bara pratar med alla istället för att sköta ditt jobb, eller till och med att du har alkoholproblem. Problemet kommer ju då, hur vet man när man ska tolka såna här ord negativt eller positivt. Jo, då har man speciella fraser. Står det att chefen var "alltid nöjd" med personen kan allt som kommer efter tolkas positivt. Det är alltså en otroligt viktig fras att ha med i betyget. Står det däremot bara "nöjd" så kan man börja bli lite tveksam igen och börja tolka in negativa betydelser i resten. Det är alltså ett riktigt balansspel att skriva och framförallt att läsa arbetsbetyg i Österrike. Jag kan ju säga att jag är glad att jag inte är arbetsgivare i här och att Sverige har ett mindre komplicerat sätt.

Skriv vad ni tycker, tack!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0