Så var det måndag igen

Jag har börjat få in en rytm i det här känner jag. Idag är tredje måndagen i rad som jag skriver ett inlägg. Kanske lite fattigt med bara ett inlägg i veckan,men det får ni nöja er med för mer orkar jag inte skriva för tillfället.

I vilket fall var min mamma och syster här veckan som gick, eller ja, tisdag till lördag iaf. Det var jättekul. Fast nu har jag ju återigen hemlängtan igen då, den hade börjat gömma sej bakom rutinerna förut, men så träffade jag mamma och Petra igen och hemlängtan letade sej upp till ytan igen när dom åkte hem. Fast bara jag kommer in i rutinerna igen gömmer sej väl hemlängtan igen också, förhoppningsvis, annars är nog risken stor att jag åker hem lite tidigare än planerat. Nä, det kommer jag inte. Hur mycket hemlängtan jag än får kommer jag slutföra detta som jag hade tänkt mej, annars skulle det vara att ge upp, och det tycker jag inte om. Så ni lär nog inte få se mej förrän i sommar,om ens då med tanke på att jag ska måla huset.

I vilket fall så gjorde mamma, Petra och jag en massa roliga saker när dom var här. Bland annat var vi på Schönbrunns djurpark. Och efter det började jag tänka igenom hela den här idéen med djurparker och har kommit fram till att jag är väldigt delad i min åsikt om djurparker. Dels så tycker jag att det är jätteroligt att få se vilda djur på så nära håll, jag blir verkligen som att lyckligt litet barn igen då. Men samtidigt tycker jag ändå lite synd om djuren som sitter instängda. Det är nog egentligen det här med den lilla pandabebisen som fått mej att tänka på detta. Det är nämligen så att den här lilla pandaungen är den första i världen som är född i fångenskap. Och hur sorglig är inte den tanken egentligen. Tänk bara att den lille blivit född i fångenskap och kommer förmodligen sitta i fångenskap i hela sitt liv, och sen kan man ju tänka på varför det är första som är född i fångenskap. Det måste ju på nåt sätt visa på att djuren inte känner sej så bra i djurpark att de faktiskt kan föröka sej. Det är ju så med en del kvinnor också, om de är under hög press eller liknande så kan de inte få barn, det blir helt enkelt inget hur mycker dom än försöker. Sen kan det ju vara så att anledningen till att den här pandaungen är den första har med andra anledningar att göra, det kan ju vara så att det helt enkelt inte finns nåt annat zoo som har två pandabjörnar av olika kön, eller nån annan anledning som jag inte känner till. Men man kan ju börja undra hur bra djuren verkligen mår av att sitta i, visserligen stora men ändå, burar. Ha sitt lilla inomhus bo och en viss areal att röra sej på utomhus. Nu är det ju så att det finns en massa regler om hur mycket yta djuren minst ska ha att röra sej på så det mvste ju finnas vissa studier av att djuren kan må bra och trivas i djurparkerna, med tanke på att man blir mer och mer medveten om djurens rättigheter, till skillnad mot till exempel den österrikiska kejsaren Franz Josephs, som hade Schönbrunn som sommarslott, tid. Och om jag inte misstar mej fanns djurparken redan då, och då var ju djurens burar och hägn betydligt mindre. Men jag tycker nog ändå att man skulle kunna bygga ut ännu mer så djuren fick ändå lite störra yta. För som sagt så tycker jag själv jättemycket om att gå till djurparker så jag vill ju inte att man helt lägger ner dem.

Hmm, det var många allvarliga tankar. Nästa gång lovar jag att ta upp lite lättare ämnen :D

Skriv vad ni tycker, tack!
Postat av: Anonym

Alla kan ju inte åka till Afrika eler Indien eller något annat djurrikt land så det är tur att vi har djurparker, tycker jag, så mycket som de allra flesta ungar gillar att gå där. Du och Petra var verkligen barn där.

2008-02-18 @ 22:04:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0