Pinkelsteinfest

Igår firades Pinkelsteinfest i en stad här i närheten. Direkt översatt betyder det pink-stens-fest (ursäkta bindestrecken alla ni som irriterar er på okorrekt grammatik, men jag skriver det så att det är tydligt hur ordet ska delas). Det kan ju verka lite konstigt att fira en fest för en sten som nån (eller säkert flera) har kissat på, men det är inte vem som helst som har kissat på den stenen. Enligt sägen så stannade Wolfgang Amadues Mozart på just den stenen en gång på en resa till Wien. Han åkte tydligen med häst och vagn till Wien och fick plötsligt ett brådskande behov att uträtta nummer ett. Så han sa åt föraren att stanna och så valde han just denna stenen att uträtta behovet på. När han var klar åkte han vidare. Men lokalbefolkningen tyckte detta var så spännande att en så stor kompositör hade stannat hos dem att dom till och med satte upp en skylt på stenen där det det stod, på dikt, vad som hade utspelat sej just vid denna stenen. Och än idag firas alltså en fest i åminnelse till denna händelse. Knasigt värre, eller vad tycker ni?

Nåt annat knasigt som jag i och för sej har vant mej vid nu är hur man uttalar DVD på tyska. Jag menar på svenska låter det ju [devede] så att säga, och engelska är ju inte mycket annorlunda egentligen, [dividi]. Men på tyska blir det heldumt eftersom V uttalas [fau], och då uttalas ju DVD [defaude]. Rent logiskt egentligen, eller hur, men första gången jag hörde det kunde jag inte förstå varför dom inte sa det ordentligt. Jag trodde att det kanske var dialektalt innan jag kom ihåg hur tyska alfabetet låter. Men men, som sagt så har jag vant mej vid det nu och säger till och med själv [defaude] när jag pratar på tyska (det har som tur är inte gått så långt att jag uttalar det så när jag pratar svenska iaf)

Sen kan jag tala om att jag längtar till nästa helg. Då ska jag åka till Wien och se på bio, jag har nämligen upptäckt att det finns biografer som visar filmer i originalversion sv jag slipper den tyska dubbningen. Så jag ska se antingen "Enchanted" eller "Ps. I love you", eller möjligen båda två :P Och på söndagen planerar jag att sova, för det har jag inte gjort på länge känns det som. Det är nämligen så att förra veckan var Johannes sjuk så jag jobbade lite på förmiddagarna också i princip, sen till helgen blev Per sjuk så jag fick hjälpa till med barnen då också för vi firade Sophies födelsedag också så det var mycket att göra, och nu är Sophie sjuk. Fast idag är Oma Grete här så jag har ledigt nu på förmiddagen iaf. Men jag hoppas att alla blir friska snart för det är planerat att dom ska åka på skidsemester nästa vecka, och det kan ju bli lite jobbigt om alla sa gå omkring och vara sjuka. Men det ser rätt bra ut. Johannes är frisk nu, Per börjar friskna till och Sophie är inte så allvarligt sjuk så det är nog inga problem. Jag får nog min lediga vecka ändå :D

Skriv vad ni tycker, tack!
Postat av: Rickard

Jag ska också bli jätteberömd och pinka på en sten någong gång! Jag kan pinka i lidköping om ni vill:)

Hur är allt där borta i det tysktalande landet?

2008-02-07 @ 18:34:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0