Nu bryter jag rytmen!

Haha, direkt efter att jag påpelat att jag lyckats skriva tre måndagar i rad och att det var min nya rytm så bryter jag den. Men det är väl bara så det ska vara antar jag. Fast nu lär jag ju förmodligen inte skriva på måndag istället :P

Vad jag funderar på idag är vem sjutton som sa att matte vara lika i alla länder. Den som sa det kan aldrig ha varit i Österrike. När Johannes gjorde matteläxan idag kom han och frågade hur han skulle göra. Och jag kollade på det och sa att så och så skulle han göra. Då blev han bara arg och sa var blev den siffran av, vad ska det stå där? Då var det jag som bara stod där och undra vad han pratade om. Jag har alltid tyckt att jag varit bra på matte, och detta var dessutom lätta tal, och så hade jag ingen aning om hur han ville räkna det.  Talet var typ 423-215 och så skulle man ställa upp det och räkna. Men jag var tvungen att kolla i Johannes mattebok för att se hur dom förklarade hur man skulle räkna där. Till att börja med räknar dom nerifrån och upp. Jag menar, hur knäppt är inte det när man räknar minus, för dom ställer upp det på samma sätt som vi. Och sen när dom då blir tvugna att lägga till 10 på trean för att kunna räkna 13-5 istället för 3-5 så istället för att dra ifrån 1 från 2 (i 423) så la dom till 1 till 1 (i 215). Förmodligen fattar ni inte heller direkt vad jag menar, men ni förstår iaf att jag blev totalt förvirrad och kunde alltså inte hjälpa honom med läxan. Jag satte mej sen efteråt och kollade ordentligt i boken hur dom menade för jag blev nyfiken. I vilket fall kan jag bara konstatera att det är mycket mer komplicerat att räkna matte i Österrike än i Sverige, eller så är det bara för att jag är van vid vårt sätt att räkna.

Sen har jag och Sophie kommit på varför det kurrar i magen ibland. Det är mag-djuren som skrattar. Det finns små djur i magen som förvandlar det vi äter till kiss och bajs, och ibland medan de jobbar drar dom vitsar, och när de då skrattar åt vitsen låter det som om magen kurrar. Och kurrar magen mycket och högt visar det bara att de små mag-djuren har fest ovh skrattar väldigt mycket :D Hela den här historien började med att min mage kurr<de vid maten en gång och Sophie sa att det var magen som skrattade, efter det kom historien väldigt lätt till.

Så, inte ett såntdär jättelångt inlägg som jag ibland skriver, men det kanske är skönt för er som läser :P Jag har faktiskt aldrig läst mina egna inlägg efter att jag publicerat dom så jag kan inte svara på om det är långtråkigt eller intressant rakt igenom. Och det är ju ingen som skriver nåt så jag fortsätter helt enkelt som jag började (vilket jag förmodligen skulle göra även om nån sa att det var långtråkigt :P ) Fast nu lyckades det dessutom bli relativt långt iaf.

Skriv vad ni tycker, tack!
Postat av: Syrran

Men Helen då... ^^' Du har också räknat matte så i mellanstadiet men sen fick man lära sig ett annat sätt i högstadiet.. kommer inte du ihåg det?

2008-02-22 @ 17:59:01
Postat av: Helen

Jag har aldrig räknat så, det är jag 99% säker på. För jag har då aldrig lärt om mej i att räkna vanliga minustal på högstadiet. Jag tror att du inte är riktigt införstådd i vad jag menar, men men, det var dåligt förklarat av
mej också så det är väl inget konstigt.

2008-02-22 @ 20:17:20
URL: http://helenamark.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0