Julgranar

Idag har jag och mamma varit ute och sågat julgranar att ha inomhus. Vi brukar ha två stycken, en på nedervångingen och en på övervåningen och i år har vi sågat relativt små granar för vi hittade inga fina som var i vår normala storlek. Fast jag har en känsla av att andra inte skulle anse att våra granar är små. Vi har en lite annorlunda måttstock när det kommer till julgranar. Nere är det bara 2,10 m i takhöjd så vi brukar nöja oss med en gran som är runt 1, 80 då, för sen när den ställs i fot och man sätter på stjärnan brukar den bli uppemot 2 m iaf. På övervåningen däremot är det mycket högre i tak, 2,70 m  eller nåt liknande så där brukar vi väl ha en gran som är 2,10 i höjd, plus fot och stjärna. Men i år hittade vi som sagt inga granar i rätt storlek som föll oss i smaken, vi är nämligen väldigt kräsna dessutom jag och mamma, så vi fick nöja oss med två lite mindre granar. Den ena är nog 1,60 och den andra 1, 80 ungefär. Men det är som sagt inomhusgranarna. Vi har även en utomhusgran som i år också den är mindre än vanligt. Den är 5 m hög. Anledningen till att den inte blev större är för att min bror var nästan ensam om att sätta upp den i år. I vanliga fall brukar vi hjälpa till hela familjen. Som högst har vi haft en utomhusgran som var 12 m, men jag tror att det var det året som granen gick av för att det blåste så mycket, så i slutändan var den inte mer än 10 m iaf. Men sådär 8 meter brukar vi tycka är lagom.

För er som kanske inte redan vet om det så bor jag på en gård så det ser inte udda ut med en så stor utomhusgran. Och anledningen till att övervåningen på huset är högre i tak beror på att den byggdes till runt 150 år senare än nedervåningen. Jag ska ta lite kort om det bara ville komma lite snö nån gång så kan jag lägga upp dom här.

Skriv vad ni tycker, tack!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0