Sophie

Att småbarn kan säga roliga saker är nog något som alla vet. Och Sophie är minsann inget undantag. Fast hon brukar inte slänga ur sej olika kommenterar som är roliga utan hon har sina standardfraser. Till exempel så säger hon alltid "Warte, ich muss dir etwas erzählen." (Vänta, jag måste berätta nåt för dej.) För hon är full av historier om semstrar och utflykter, eller helt enkelt bara småsaker som hänt här hemma. Dessutom kommer hon alltid på att hon måste berätta något precis när hon inte har tid att berätta. Till exempel så hade vi rätt bråttom en morgon för Oma Grete skulle snart komma och skjutsa Sophie till dagis och Sophie var fortfarande inte klädd och hade marmelad runt hela munnen. Så jag har precis blött ner ett papper och ska tvätta munnen på henne när hon håller upp händerna framför sej för att få stopp på mej och säger då alltså att hon först måste berätta något.  Problemet är att hon har sina favorithistorier (bland annar Italiensemestern dom gjorde förra sommaren) och dom berättar hon om och om igen. Jag skulle kunna berätta lika mycket om den resan som Sophie nu för att jag har hört om det så mycket. Jag kan till och med tala om vilken färg hotellet hade! Vad jag vill säga är alltså att oftast när hon säger att hon mvste berätta något är det inte något speciellt viktigt, iaf inte viktigare än att bli klar för dagis.

En annan sak hon också säger ofta är "He, ich habe eine Idée!" (He, jag har en idé). Detta säger hon när man diskuterar i vilken ordning man ska göra saker för att det ska gå bäst, eller helt enkelt bara när hon vill föreslå en dagsordning. Till exempel: "He, ich habe eine Idée, zuerst essen wir jetzt frühstück and dann spielen wir Shokohexe, okej?" (He, jag har en idée, först äter vi frukost och sen spelar vi Shokohexe). Det roliga är att hon säger det riktigt allvarligt som om hon precis som om hon precis föreslår något världsomväldande. Hon är verkligen helsöt när hon gör det :)

Sen har ju Sophie också sina tillfällen när hon bara slänger ur sej allvarligt menade kommentarer som bara är för roliga. Vi satt i bilen i mitten av Wien. Det var kö eftersom dom var tvungna att leda om trafiken pga av demonstrationer. Eftersom vi har kört in till Wien och nu suttit ett tag i kön har vi alltså suttit alla fem i bilen i ca 50 minuter då. Det är varmt ute och alltså även i bilen. Och vet ni vad Sophie då säger? Jo, hon säger då med en tung suck först: "Ich brauche unbedingt einen Spielplatz!" (Jag behöver ovillkorligt en lekplats!). Detta får oss allihop att brista ut i skratt och Sophie bara tittar på oss och ler förläget och undrar varför vi skrattar :)


Skriv vad ni tycker, tack!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0