Söndag, en vilodag

Att söndag ska vara en vilodag är betydligt tydligare i Österrike än i Sverige, kanske för att statsreligionen i Österrike är katolism. Men för mej blev det först tydligt igår. Vi satt runt frukostbordet och diskuterade vad vi skulle göra under dagen. Vi ville göra en utflykt för det har varit en rätt jobbig vecka, men före utflykten ville Per också klippa gräset. Gabi var lite emot det eftersom det tar sån tid och solen lös då, men skulle inte göra det hela dagen enligt prognosen, och då ville hon utnyttja solen till utflykten. Men Per hade ingen lust att behöva klippa gräset på kvällen när vi kommit hem efter utflykten. Då sköt jag in ett förslag, varför inte klippa gräset på söndag när de iaf inte hade något inplanerat förrän senare på eftermiddagen? Svaret på det chockade mej fakiskt lite grann måste jag erkänna. Man kan inte klippa gräset på söndag eftersom det är förbjudet i Österrike! Och det är inte bara gräsklippning som är förbjudet, såga, slipa, bygga och allt annat arbete som för oväsen är förbjudet. Anledningen till detta är just det att söndag ska vara en vilodag och för att goda katoliker som faktiskt vill vila på söndagen inte då får bli störda av sånt oväsen. Man kan ju inte vila som alla grannar klipper gräset eller klyver ved som ni förstår. På ett sätt kan jag faktiskt se logiken i det hela, men som svensk tycker jag ändå att det är smått konstigt.

Skriv vad ni tycker, tack!
Postat av: Sara

konstig... men skönt!

2008-04-27 @ 13:15:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0