OS i Kina

Jag läste precis att OS-facklan släcktes av polisen i Paris av säkerhetskäl. Det stod också att flera människor har gripits både i Paris och i England eftersom demonstrationerna mot hur Kina behandlar Tibet blev lite för tumultartade. Ärligt sagt tycker jag att båda sidor i den här frågan gör fel just nu. Kinas sätt att behandla Tibet, och även sitt eget folk som försöker säga emot regeringen, är överhuvudtaget inte okej. Men när de som demonstrerar mot detta börjar bli våldsamma går dom också emot den olympiska andan. Det innebär alltså att det ska vara paus från alla krig och fejder under de olympiska spelen. Och man kan ju inte direkt påstå att demonstranterna skulle vara speciellt fredliga som det ser ut nu.

Själv tycker jag nog att folk sänker sej mot Kinas regerings nivå när de, i princip, börjar bråka med fackelbärarna som ska visa att OS snart börjar och att det är dags att lägga ner stridsyxan. Iofs tycker jag inte att vi bara ska sitta och titta på hur Kina förtrycker Tibet, men att bojkotta OS är fel sätt att visa sitt missnöje på. Det är snarare så att vi verkligen borde visa nu att vi fortfarande kan lägga stridigheter åt sidan när det är dags för OS. Man kunde göra det förr när de olypiska spelen var nya, och jag tror inte att antikens folk var mindre arga på varandra under sina krig än vad människor är idag. Jag tror bara att dagens människor inte känner samma vikt i att hedra sådana traditioner. Och det är ju egentligen rätt sorgligt, tycker ni inte?

                    305424-25

Skriv vad ni tycker, tack!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0