Lite pokerhistoria - rolig sådan!

Visste ni att på tyska när man spelar poker och vill syna säger man "Hose runter" (byxor ner). När jag först hörde det tyckte jag att det var lite underligt, roligt men underligt. Att säga "jag synar" låter mycket vettigare, tycker jag. Fast då berättade Per att även i svenskan innebar förr "att syna" att dra ner byxorna på någon. Det användes i byggarbetslag, bland gruvarbetare och alla andra arbetsgrupper som bestod av stora starka karlar. Det var nämligen vanligt att syna alla nykomlingar i arbetslaget, alltså dra ner byxorna på dem. Förmodligen gjorde de så för att förnedra den nye killen så att han inte skulle försöka hävde sig och tro att han var något, det är i alla fall min teori. Men i vilket fall, även om det på tyska låter underligt just för att det är så tvetydigt, säger faktiskt vi svenskar precis samma sak när vi spelar poker, vi vet bara inte om det. Så ni kan ju tänka på dte nästa gång ni spelar poker vad det faktiskt är ni ber någon göra när ni säger att ni vill syna :P

                                    305424-27

Skriv vad ni tycker, tack!
Postat av: mamma

Jasså, nu spelar du poker också. Har du råd med det?
Det kan nog bli ett rätt kul spel, om man sitter med rätt kort, tydligen.

2008-04-20 @ 00:03:36
Postat av: Helen

Nä, jag spelar inte poker. Jag kommer faktiskt inte ihåg hur vi kom in på ämnet men vi satt bara och pratade en kväll och dåkom det upp. Dessutom, om jag skulle spela poker gör jag det bara med kompisar utan äkta pengar, jag spelar inte om pengar överhuvudtaget, det är bara slöseri.

2008-04-20 @ 10:56:00
URL: http://helenamark.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0