Mat

Sen jag kom hit har jag ätit en del nya maträtter. Det mesta riktigt gott faktiskt. Till att börja med kann jag ju säga till mångas förvåning att jag har ätit mycket mat med lök i och en del maträtter med paprika i. Men det första nya jag åt kallas mohn-nudeln, vilket är nåt som påminner om pasta fast det är potatis i läste jag i innehållsförteckningen, det är själva nudel-delen (uttalas nodel ungefär), till det äter man alltså mohn (uttalas mån), vilket är malda vallmofrön blandat med florsocker. Första gången jag åt det tyckte jag att det var suspekt, framförallt kanske för att det är rätt så sött, men vi har hunnit äta det några gånger till och nu tycker jag faktiskt att det är riktigt gott. Fast jag är noga med att borsta tänderna efteråt.


En annan rätt jag ätit bestod av rätt mycket som jag i vanliga fall skulle rynka på näsan åt. Bland annat en massa lök, paprika och röda bönor. Fast I vörigt var det också pasta (eftersom allt detta slutar i en pastagratäng), tomater, auborgin, zuccini och majs. Man steker/kokar och lägger allt i en ugnsform och låter stå i ugnen en stund och det smakar jättegott!


Jag har även ätit tofu för första gången, i en tofu och couscous sallad. Där steker man också det mesta (tofu, purjolök och morötter) med lite soja och vitlök och blandar ihop det med couscousen och det blir också förvånansvärt gott. Det är nånting jag kommer kunna tänka mej att laga sen när jag flyttar tillbaka till Sverige också, även pastagratängen kann jag äta igen faktiskt.


Nåt som inte är nytt för mej eftersom jag varit i Österrike tidigare är knödel, men det är nog inte många av er som jga känner som vet vad det är. Och ärligt talat så vet inte jag heller direkt vad dom innehåller eftersom jag inte varit med och gjort knödel nån gång, jag har bara kokat färdiggjorde knödels. Men i vilket fall så är det runda bollar (jag tror att huvudingrediensen är mannagryn, men jag är inte säker) och dom finns I olika varienter, man kan ha kött i dom eller så kan man göra som jag har ätit dom och äta dom med sylt till, då har man naturligtvis inget annat i dom förutom grunddegen så att säga.


Sen så kan man inte bo i en österrikisk familj utan att äta schnitzel naturligtvis. Den vanligaste schnitzeln, även kallad wienerschnitzel är den med fläsk i, men dom kallar även panerad fisk för fiskschnitzel till exempel och man kan även göra schnitzel av kyckling. Så det har jag också ätit här. Sen har jag lagat lite vanlig svensk mat här och det har även Per gjort. Bland annat har vi ätit vanliga pannkakor, och även ugnspannkaka, min kyckling i apelsinsås (eller rättare sagt mammas), ugnsbakad falukorv (även om det inte direkt finns falukorv här, det närmast rent smakmässigt är en typ av kalkonkorv) och andra vanliga maträtter som pasta med pastasås (innehållande skinka och ännu mer lök), hemmagjord pizza och pannbiffar.


Jag har ätit andra nya maträtter också fast jag kan inte skriva om alla. Det skulle ni nog tycka vore rätt långtråkigt. Vill ni ha recept till nåt får ni väl skicka ett mejl :D


Ps. Jag har även introducerat tanken att man kan äta stuvad spenat till panerad fisk åtminstone för den här familjen. Eller rättare sagt så var tanken ny för Oma Grete, det var bara hon, jag och barnen som åt det eftersom vi var dom enda hemma just då. Men hon tyckte det var gott. Ds.


Skriv vad ni tycker, tack!
Postat av: mamma

Knödel kan göras av mannagryn som du skrev men också av en potatisdeg, vitt bröd, eller en deg med mjöl och typ kesella. Vissa äts som tilltugg till kött eller i soppa andra äts som efterrätt.
Mat är alltid spännande när man är utomlands. Det gäller att våga prova. Lagar du mycket mat?
Kram

2007-09-25 @ 22:27:22
Postat av: Helen

Jag lagar en del mat. Inte s mycket själv än förutom lite enkla rätter mitt på dagen om inte Oma Grete är här, då lagar hon mat. Men annars är jag med mycket nä Gabi lagar mat så att jag lär mej dom rätterna och kan göra dom själv också.

2007-09-27 @ 20:48:37
URL: http://helenamark.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0