Hemma? Nä, men jag bor här.

Nu har jag bott här i lite drygt två veckor. Det känns inte som mitt hem, det lär det nog aldrig göra, men jag vet att jag bor här nu. Och jag har börjat lära känna stället så att säga. Till exemepl så har jag börjat lära mej på vilken sida dörren lysknapparna sitter och var det mesta finns i köket och sånna saker. Och jag vet var Sophies dagis ligger, jag vet var lite släktingar till min "familj" bor och jag vet var man köper frimärken och var jag kan handla saker jag behöver o.s.v. Det är bra. Och eftersom skola och dagis har varit igång nu i fyra dagar så har jag börjat komma in i vardagsrutinerna. Det är också bra, nu vet jag min plats här, och den känns bra.


En sak jag däremot inte vant mej vid är euro. Det spelar ingen roll hur logiskt jag räknar ut hur mycket nånting kostar, kostar t.ex. en 50cl fanta 2.00 euro på ett café så känns det i mej att det är billigt, även om jag rent logiskt vet att det i kronor skulle vara ca 18kr, och det är dyrt. Men det hjälper inte att jag tänker logiskt. Det är en av anledningarna till att jag lyckats spendera så mycket pengar redan. Men men, förhoppningsvis lär jag mej det också Jag har börjat försöka tänka I euro och inte hela tiden omvandla det till kronor, det är liksom lite smidigare om jag gör det, men det är svårt. Det kommer nog bli ännu jobbigare när jag kommer hem till Sverige igen och upptäcker att kostar 10 ggr så mycket :P


Skriv vad ni tycker, tack!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0