Musik

Österrikisk musik är bra underlig tycker jag allt. Vi har idag varit på en liten utflykt till Krems och kollat på en Kalle Anka utställning (det var roligt) och på vägen hem lyssnade vi på radio. Och plötsligt kommer en låt med en refräng som går "Auf ein gummi, gummi berg, sitz ein gummi zwerg und isst sein gummi, gummi brot" (på ett gummi, gummi berg, sitter en gummi dvärg och äter sitt gummi, gummi bröd) och sen en rad till med nåt som rimmar på brot men jag hörde aldrig riktigt vad dom sjöng där. Nu vet jag ju inte om det var just en österrikisk låt,  men den var på tyska, och för att vara riktigt ärlig så var det ingen nutida hit för vi lyssnade på en radiokanal som spelar 70- och 80- tals musik. Men iaf. Vem sjunger om gummi dvärgar egentligen? Det är ju helt udda. Men iofs. Var det inte nån österrikare i Eurovision Song Contest ett år (nån Alf tror jag) som sjöng om en dromedar i Egypten? Så dom kanske har lite udda musiksmak här. Fast jag måste tillägga att jag har faktiskt hört en hel del bra tyskspråkig musik också. Men återigen vet jag ju inte om det är en österrikisk, tysk eller sweizisk grupp som sjunger sv det kann ju vara så att österrikarna är udda men tyskarna är bra. Men det kanske är lite generaliserande. Jag har faktiskt bara hört just den här enda udda låten hittills. Och Schnappi iofs. Inte på radio förstås men barnen sjöng på Schnappi vid ett tillfälle så den var tydligen en hit här också. Fast det är nåt jag itne kann förstå egentligen, hur den kunde bli så populär, även om det bara var för en kort period så kunde man ju faktiskt höra den rätt ofta på radio och i flera olika techno re-mixade varianter. För dom som har glömt Schnappi så kann jag ju skriva texten till första versen och refrängen här :P


Ich bin Schnappi, das kleine krokodil.

Kommt aus Egypten, das liegt direkt am Nil.

Zuerst, lag ich in einem ei,

dann schni, schna schnappte ich mich frei.


Schni, schna, schnappi, schnappi schnappi schnapp.

Schni, schna, schnappi, schnappi schnappi schnapp.


Jag lovar, jag är inte stolt över att jag kommer ihåg texten, men vi fick texten till den och de andra låtarna på Schnappi-skivan på en tyskalektion i ettan och det fastnade, tyvärr.


Skriv vad ni tycker, tack!
Postat av: Lin-Lin

Å, du är så söt! tack för choklad, jag blev mycket glad...men vad är det jag ser i dina inlägg?!? SÄRSKRIVNINAR!
Min vän, bekämpa den tyska gramatiken annars måste jag bussa språkpolisen på dig. "gummi dvärg"? HUuuu!

Kram

2007-10-30 @ 11:21:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0