Lördag -> Wien, söndag -> bio

Det är min helg. Igår (lördag) var jag i Wien och shoppade :D Eller ja, jag började med att kolla in klädbutikerna här i hollabrunn på förmiddagen först (jag hittade en snygg tröja som jag köpte) och sen åkte jag till Wien på eftermiddagen. Och jag tycker verkligen om Wien. Det är helt otrolig stad. Atmosfären och alla människor och alla affärer och byggnaderna, ja allt. Jag skulle kunna åka in till Wien bara för att promenera mitt i allt. Speciellt på helgen när det är så mycket gaturtister framme och turister från hela världen går omkring på gatorna och i affärerna. Jag tycker om att föröka höra vilka språk folk pratar. Det är mycket asiater i Wien och alla språk känenr jag inte igen. Naturligtvis lyssnar jag lite emr efter om nån pratar japanska och hör jag nån som gör det blir jag glad bara av det. Fast ett språk som gör mej ännu gladare är brittisk engelska. Igår när jag gick omkring på Stephansplatz råkade en man vända sej om och nästan gå på mej och bara på hans "Sorry" hördes det att han var brittisk och brittiska är så härligt att det fick mej att le en bra stund efteråt :P fånigt, jag vet, men ändå. Det skadade ju inte heller att jag lyckades höra ännu mer folk som pratade brittiska kort efter det :D

Men men. Den här gången åkte jag inte till Wien bara för att promenera. Jag åkte som sagt dit för att shoppa och jag kom hem med fyra av fem grejer som jag tänkt ut, plus en extra grej. Det jag ahde tänkt köpa var sjunde Harry Potter boken på engelska, en thriller bok på engelska, en vinterjacka, en sjal och jeans. Det jag inte fick tag på var jeansen och det jag köpte utöver vad jag planerat var en till bok :D Men vinterjackan jag köpte var precis vad jag hade letat efter. Den är jättesnygg (jag ska ta ett kort på den och lägga upp) och kostade bara 59,95 euro (alltså knappt 600 kr) och det var det priset jag hade tänkt att jag kunde tänka mej att betala för en vinterjacka. Jag hittade den i en H&M butik. Det var nog den tredja H&M butiken jag var inne i. För i den första hittade jag en annan jacka jag tyckte var okej men ville kolla i fler andra butiker först på ett annat ställe en bit bort så jag tänkte att jag kan ju förmodligen hitta samma jacka i en H&M butik där istället efter att jag kollat alla andra butiker om jag itne hittat nån jag tyckte bättre om. Men när jag då kollat in andra ställen och itne hittat nån som matchade mina önskemål gick jag till närmaste H&M (den andra jag var inne i alltså) men där hade dom inte den jackan så då gick jag vidare tills jag kom till nästa H&M (ungefär 100 m bort, det finns otroligt många H&M butiker i Wien) och där hittade jag jackan men inte i min storlek, sv då tänkte jag att jag får väl ta tunnelbanan tillbaka till den affärern där jag hittat jag jackan första gången, men på väg ut ur affären såg jag den jackan jag sen köpte och täntke att jag kann ju faktiskt prova den innan jag går, och jag blir förälskad.Verkligen! Jag skulle kunna ha den på mej jämnt om det inte skulle vart för varmt att ha den på inomhus. Jag ska som sagt ta ett kort på den och lägga upp så får ni också se!


Jaja, vidare till idag (söndag). Idag var vi på bio. "Ratatouille". Den var jätterolig faktiskt, helt sevärd enligt mej. Men det är itne filmen som jag blev mest imponerad av utan själva biografen. Det första jag blev imponerad av var att före filmen, medan man väntade på att alla skulle sätta sej och allt sånt där så visade dom inte en massa reklam utan en kortfilm istället, det gillade jag. Reklam är så tråkigt, då sitter man bara och väntar på att filmen ska börja och blir smått uttråkad, men visar man en kortfilm går den väntetiden mycket snabbare, och eftersom det är en film utöver det man betalat för så gör det inte så mycket om man kommer in mitt i den om man kommer strax före den egentligen filmen ska börja. Sen satte jag mej ner på stolen och det var det andra jag blev imponerad av. Vi satt på fjärde raden (framifrån räknat) och filmduken var då ganska nära, men stolarna var lutade så att om man satt narmalt på stolen så såg man utmärkt och man slapp kana fram på sitsen för att få den lutningen som behövs när man sitter nära duken, på det här sättet var det mycket bekvämare. Och stolarna kunde dv vara rätt högryggade så man hade nackstöd också. Dessutom var golvet så lutat att man hade inga problem med stora personer som satt framför, man såg utan problem hela skärmen ändå. Men då tänkte jag naturligtvis på att stolarna inte kunde vara så tillbakalutade som min var längre bak i salen och kollade det när filmen var slut. Och mycket riktigt. Ju längre bak i salen man satt desto mer rakryggade var stolarna så att man såg och satt lika bra överallt i salen. Det gjorde att jag ville gå på bio igen bara för att få njuta av dessa lyxsalar. Och en liten notis som avslut, popcornen här i Österrike är saltade och inte sockrade!


Skriv vad ni tycker, tack!
Postat av: safe

är det något mystiskt rykte eller liknande som säger att popcornen skulle varit sockrade där? hmm=)

2007-10-26 @ 10:33:43
Postat av: Helen

I södra Tyskland sockrar man popcornen och jag blev varnad för att risken fanns att seden var sådan här också. Men som sagt så är dom inte det :D Så det är riskfritt att köpa popcorn i Österrike.

2007-10-26 @ 21:01:33
URL: http://helenamark
Postat av: SAFE

vad bra! :) socker på popcorn kan inte vara allt för gott ändå?

matteprov imorgon! AAAAH!

2007-11-06 @ 22:42:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0