Lite allt möjligt

Kinderspieltplatz - Benützung auf eigene Gefahr (Barnlekplats - användes på egen risk). En sån skylt satt det uppe på en lekplats vi var på. En helt normal lekplats. Det var itne en massa farliga klätterställningar eller annat som man skulle kunna tänka sej om man kommer från Sverige och ser en sån skylt. Naturligtvis fanns det klätterställningar, men bara helt vanliga. Och då tänkte jag när jag läste den skylten att det var väl ändå lite väl USA-aktigt, eller? Om man kan få för sej att skylla på kommunen för att ens barn hoppar från gungan och bryter benet eller nåt sånt. Jag menar det är ju barnets eget fel och inte gungans. Och tycker man att nån grej ser farlig ut så låter man väl inte barnet leka där i så fall. Det ansvaret ligger på den vuxen som är med barnet anser jag.Nu vet jag ju iofs inte om det faktiskt hänt här att föräldrarna försökt skylla på dom som satt upp lekplatserna och att det är därför som skyltarna nu kommit upp eller om det bara är kommunen som sätter upp en massa onödiga skyltar för att hålla ryggen fri.


Fast på tal om skyltar också så det här med vägskyltar. Det finns det inte många här. Jag kann itne komma ihåg att jag sett en enda stop-skylt. Det finns bara heldragna linjer på marken som visar att man måste stanna. Och hastighetsskyltar har jag bara sett på autobahn när det blir 120 km/h eller mer och i bostadsområden när det blir 30 km/h. I övrigt har dom bara två hastigheter, 50 km/h inom tätbebyggt område och 100 km/h utanför. Så vanliga landsvägar som i Sverige har 70 km/h som gräns är här alltså 100 km/h. Så varje gång man ska ut och köra blir det rena rallyt för det går rätt snabbt och vägarna är inte direkt raka sträckor här. Fast om man ska vara noga så är faktiskt landsbyggdsvägarna något rakare än inne i samhällena. Men men, jag kör inte så mycket bil här så det gör inte mej så mycket. Jag går för det mesta. Och det är ansträngande. För åtminstone när Sophie är med så sjunger jag samtidigt som jag går också. Så vid det här laget har nog alla som bor utmed vägen till dagis hört mej sjunga vid åtminstone ett tillfälle. Jag börjar få slut på barnvisor känner jag. Men mamma ska skicka mej ett häfte med barnvisor så då får jag lite påfyllning :D


Skriv vad ni tycker, tack!
Postat av: SAFE

hihi sjunga gr man i tid och otid.. tror mig.. jag har gjort bort mig ett XXXX antal gånger..:P hihihi

vilka hastigheter! stackars de som bor vid vägen.

har du gått o fångat en förkylning.. samma här.. illa! men som tur är går det ju över ganska snart.
(får hoppas på det med tanke på sjungandet jag kommer få göra snart)

har fortfarande inte skickat vykortet.. ska nog skaffa en mapp för oavslutade o oskickade brev till dig.. vi har ju inga frimärken hemma! dålig ursäkt men endå:P

massa kram! hälsa familjen=)

2007-10-12 @ 09:58:07
Postat av: Rickard

Men du! Hade det varit en svensk lekplats hade dom bytt ut den mot en sandlåda för att den hade varit för farlig:P De där asen förstör ju varenda rolig lekplats! alla vet att det är de farliga lekplatserna som är de roligaste! För övrigt så tycker iaf jag att det på sätt och vis är bra om barnen får slå sig lite. Så länge det är deras eget fel och de kan lära sig något av det hela och såklart att de inte slår sig för mycket!

2007-10-12 @ 15:59:56
URL: http://haeggmeister.blogg.se
Postat av: Sara

Jag brukar tycka att tyskar kör snabbt och det är ju inte så konstigt!!! Har du fått ett paket av nåt slag? Ha det toppen :)

2007-10-12 @ 18:18:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0