Kürbis, cirkus och schnitzel - alltså lite allt möjligt igen

Kürbis. Det äter man ganska mycket här. Man gör soppa på det, använder det i bröd, müsli och till och med tårtor. Det finns faktiskt en festival här för just kürbis. Vet nån vad det är jag pratar om? Pumpa! Jag har ätit mer pumpa här dom här två månaderna än i hela mitt tidigare liv. Fast det är naturligtvis inte bara den här stora, runda, orange sorten som äts utan dom har en del olika varianter. Och faktiskt kann jag säga att soppa på pumpa är riktigt gott. Men som sagt så har jag även ätit en tårta med pumpa i, det gav kakan en lite grönaktig färg, men det var också väldigt gott. Och den där festivalen är i slutet av oktober och om det är bra väder så ska vi åka dit. Då lär jag nog upptäcka ännu mer nya sorter att använda pumpa till :D


Idag var vi på cirkus! Det var roligt. Jag har sett en stor, livs levande kamel för första gången i mitt liv. Och fyra lamor. Och naturligtvis fanns det hästar, hundar, duvor, en clown, två akrobater, en jonglör m.m. också. Den här cirkusen var ett familjeföretag. Mamman var konferencier och en son och två döttrar deltog som artister. Det var naturligtvis fler än dom som var med men kärnan är släkt så att säga och det var sonen som var stjärnan. Själv tyckte jag att en av akrobaterna var den bästa artisten men det är ju bara min åsikt. Och sonen, som för övrigt var jonglör och cyklade enhjuling, var riktigt skicklig han också. Framförallt för att bara vara 20 år, han kan nog blir riktigt duktig om han fortsätter träna i några år till. Det som han gör riktigt bra nu redan är att showar verkligen när han framträder. Det var en tjej som jag tyckte mindre om just för att hon bara gjorde en massa svåra trick, jättebra iofs, men det var bara trick på trick utan nån som helst showkänsla i det. Men men, hon var rätt ung hon också så hon lär väl sej förhoppningsvis med tiden :)


Förresten, för att återgå till mat så har jag lagat Österrikes nationalrätt för första gången idag. Schnitzel. Jag panerade och stekte, naturligtvis med Gabi som såg till att jag gjorde rätt alldeles intill (annars hade jag nog fått panik och bränt varenda en), och dom blev riktigt bra. Kanske lite mörka i paneringen, inte brända men mörka. Men för att vara första gången var det riktigt bra. Dom blev ju åtminstone goda och det är ju det som är huvudsaken i slutändan :D


Skriv vad ni tycker, tack!
Postat av: Frida

Hihi, deras schnitzel är så super god verkligen! :D Bra att du lär dig laga den, så kan du lära mig när du kommer hem! Du kommer verkligen bli en stjärnkock.. :D Saknar dig..

2007-10-14 @ 22:34:56
Postat av: Lin-Lin

Ach ja, det måste kännts lite schverig för dig, jag vet att du inte är bästa vän med stekpannan... Ska strax iväg och träna nu, så kram på dig!

2007-10-15 @ 17:36:16
Postat av: Sara

Ja, det är inte alla som kan laga schnitzel direkt. Våran vita bil är paj, den starta inte när jag skulle hem från mcdonalds igår. Så nu på morgonen har jag varit med och bogserat den, det var intressant... kram kram

2007-10-16 @ 09:33:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0