Allt du säger kan användas emot dej

Allt du säger kan användas emot dej heter det ju, och fattar ni hur sant det är när det gäller barn? Barn kommer ihåg väldigt mycket man säger som man ångrar senare. Till exempel så började Johannes räkna i bilen när vi åkte nånstans, jag tror att han bara räknade för att fördriva tiden eller så räknade han bilar eller vad som helst. Men min första tanke var att säga till honom att det finns bättre sätt att irritera andra med räkning. Ni vet, "mitt uti öknen stod en stor kannibal, nu är det bara 99 verser kvar" o.s.v. Men innan jag hann säga det kom jag på mej själv med att jag vill ju inte lära honom nåt som jag själv förmodligen kommer bli otroligt irriterad på om han gör det. Det är ju dumt av mej, att lära honom nåt som jag sen säger att han inte får göra för jag tycker det är irriterande efter ett tag. Så jag bestämde mej för att bara sitta tyst istället, han räknade inte speciellt högt så det var lätt att ignorera det.


Men jag har kommit på mej själv fler gånger med att nästan tala om nåt dumt för honom som jag inte vill att han ska kunna. Till exempel tips på hur han ska kunna komma undan med att smygläsa på kvällarna (jag var själv rätt duktig på det nämligen) eller berätta om dumheter jag gjorde när jag var liten, kommer inte på nåt direkt exempel just nu men det kan ploppa upp när johannes säger nåt eller gör något liknande och. Men som tur är har jag hittills inte låtit nån sån dumhet slippa ur mej när dom dykt upp i skallen. Det har lärt mej att bli riktigt duktig på att tänka efter före jag säger nåt till barnen. Och det är ju en rätt nyttg lärdom.


Fast nåt jag inte lärt mej att undvika än är saker jag säger när barnen gjort nåt dumt oh jag kommer med argument till varför de inte ska göra det. Jag brukar komma på argument som fungerar i flera situationer för att slippa behöva komma på nya argument hela tiden. Men dom argumenten kan användas emot mej senare har jag upptäckt. Inte för att jag gör nåt dumt men det kan vara att jag gör nåt som barnen inte får göra eller vad som (kommer inte på några bra exempel nu heller, tyvärr) och så använder dom mina argument emot mej. Det är lite jobbigt tycker jag, för om jag då kommer på ett motargument mot mitt eget argument så ger jag ju barnen (mestadels johannes) ett vapen mot mej nästa gång jag använder det argumentet mot honom. Dumt!


Skriv vad ni tycker, tack!
Postat av: mamma

Barnuppfostran har aldrig varit lätt. Vi lyckades trots allt rätt bra tycker jag så det ska nog gå för dig också. Du funderar i rätt banor. Ibland kan man inte komma med bra argument så då blir det bara "så e' det". Lycka till!
Vi ska titta på en tomt i dag och sedan hälsa på Johan.

2007-10-31 @ 08:17:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0