Skolan i Österrike

Jag har kommit fram till att det är egentligen underligt att det inte dinns fler au pairer i Österrike. Skolsystemet är nämligen totalt idiotiskt om båda föräldrarna jobbar heltid. Skolan slutar nämligen för låg- och mellanstadiebarn (motsvarande alltså, skolsystemet är lite annorlunda här) redan halv ett, så det serveras aldrig lunch  skolan utan alla barn äter middag hemma. Och det finns inget fritids eller liknande som barnen kan gå till på eftermiddagarna så det måste finnas någon vuxen hemma på eftermiddagarna och det funkar ju inte om båda jobbar heltid som sagt. Det är iofs där som man tar till hjälp från far- och morföräldrarna. Men ändå, fatta vad jobbigt att vara mormor eller farmor i Österrike. När man väl själv slutat jobba måste man agera barnvakt åt sina barnbarn alla dar i veckan ungefär. Dagis är lite annorlunda, där kan barnen äta middag och vara kvar på eftermiddagen också. Men här börjar barnen skolan vid 6 års ålder och man kan ju inte förvänta sej att dom ska klara sej själva hemma på eftermiddagarna redan då. Det är ju en annan sak när man kommit upp i 13-14 år, då borde dom kunna värma nåt i mikron att äta om föräldrarna har förberett det. För middag äter man inte i skolan överhuvudtaget, hur gammal man än blir, så även äldre barn/ungdomar slutar skolan senast klockan 2 på eftermiddagen och vill dom äta nåt innan det så har dom fördetmesta nån längre rast så dom kan ta med sej nåt hemifrån att äta då eller gå och köpa sej nåt. Nu kanske ni tycker att det låter jättebra att alla slutar skolan så tidigt, men jag kan ju också då påpeka att barnen här har mycket mer läxor än vad iaf jag normalt haft, plus att genomsnittsbetyget i Österrike är bland de lägsta i Europa. Johannes har iofs överdrivet mycket läxor även efter Österrikiska mått mätt, men han går i tredje klass och har en matteläxa (ca två sidor matte), en läsläxa och en skrivläxa varje dag! Men det är som sagt mycket även här, men ni kanske förstår vad jag vill ha sagt. Så det är egentligen inget bra system, även om det i första anblick verkar väldigt bekvämt.


Sen vill jag även tala om att den andra snön för den här hösten kom idag. Första snön kom för en månad sen ungefär men den hann inte ens lägga sej på marken innan den smälte igen. Idag när jag vaknade låg det ett tunt täcke snö överallt och det låg kvar ungefär till middag, då hade temperaturen kommit upp i +5° och snöandet hade övergått till regn. Så nu är det knappt någon snö kvar igen. Men ändå. Och det kom verkligen som en chock för vi har inte ens haft någon frost under nätterna än. Men snön fick mej att inse en sak, tiden går. På nåt sätt har jag inte tänkt på det, det är ungefär som om tiden har stått still medan jag varit här. Naturligtvis rent logiskt vet jag att tiden går, jag menar jag har ju räknat månaderna jag varit här o.s.v. men det har ändå inte riktigt känns som på riktigt, det är bara en paus och först när jag kommer hem kommer tiden fortsätta gå igen. Men som sagt så fick snön mej att inse att det inte är så, för om jag bara har en paus och tiden står still kann det inte bli vinter och jul. Det funkar ju inte om det fortfarande är September (vilket är därifrån som tiden började stå still).


Och som en sista grej vill jag även tala om att jag har köpt mej ett nytt 1000-bitars pussel. Så nu äger jag totalt 6 st 1000-bitars pussel om man räknar dom jag har hemma också :D När jag skaffar mej en egen bostad kommer jag kunna klä en hel vägg med pussel :P Kan nog vara en rätt kul idé tycker ni inte? :D


Skriv vad ni tycker, tack!
Postat av: Sara

Det låter som en fin idè! hoppas du har det bra=) kram

2007-11-11 @ 19:57:39
Postat av: Syrran

jag tror det skulle va lättare att klä golvet med pussel istället för en vägg. :3

2007-11-12 @ 11:34:11
Postat av: Anonym

vi har oxå lite snö :) visserligen bara på några fläckar som är typ 3x4dm.. men i småland har dom så mycket snö att dom kan göra snögubbar!

2007-11-13 @ 20:12:31
Postat av: Madde

Hejsan! Jag det kommer nog vara coolt med en hel vägg med pussel=). Här i Vänersborg är det massa snö har snöat hela dagen=)...mysigt. Kram på dig

2007-11-14 @ 11:47:57
URL: http://littlemissgiggles.blogg.se
Postat av: Rickard

Tjena!

Ett tag sen man skrev något här! Internet har varit nere ett tag!

Man blir plötsligt väldigt glad att man inte går i en skola i österrike. Läxor är mycket jobbigare än att vara i skolan och jobba!

2007-11-19 @ 16:29:48
URL: http://haeggmeister.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0