Kvart över 2 eller kvart över 3?

Jag har lärt mej klockan! Lite sent kanske, men bättre sent än aldrig, eller vad säger ni :P Jag menar, jag har varit här i över två månader och jag trodde faktiskt att jag kunde klockan på tyska redan innan. Men lite då och då när folk sa en tid så blev jag totalt förvirrad. Så till slut tog jag mod till mej och frågade Gabi vad sjutton hon menade när hon sa ett av de här krångliga klockslagen och då förklarade hon hur jobbiga österrikarna är. Det är nämligen så att när klockan är kvart över 2 till exempel så säger man helt enkelt inte viertel nach 2 utan man säger viertel 3 (alltså kvart 3) och när klockan är kvart i 3 säger man dreiviertel 3 (trekvart 3). Ni kanske förstår varför jag blev förvirrad. Jag trodde ju att jag bara helt enkelt inte hörde nach när dom sa viertel 3 och det är en rätt stor skillnad på kvart över 2 och kvart över 3 som jag trodde att dom sa. Som tur var jag gjorde aldrig bort mej totalt för för det mesta upprepade dom klockan som 2h 15 och då fattade jag vad dom menade, men det gjorde mej ju egentligen bara mer förvirrad. Och naturligvis är det inte först nu som jag frågat och fvtt detta förklarat för mej, det gjorde jag kanske andra veckan jag var här, men det är först nu som jag verkligen har lärt mej det. Jag behöver inte längre tänka efter i två minuter när nån säger att klockan är kvart över 2. Och det är en stoor lättnad för mej :P


En liten uppdatering om mitt liv här också då. Jag har börjat lära känna folket i scoutgruppen lite bättre nu, inte jättebra än men det är åtminstone på rätt väg :P Sen så har jag köpt en Beatles cd, jag hörde en låt på radio och kände att jag ville höra fler, men jag kann ju inte längre sno pappa skivor så då bestämde jag mej för att kolla om det fanns nån att köpa här och det gjorde det. Ett dubbelalbum med några av Beatles största hitar, totalt 26 låtar. Jag har pusslat klart båda mina 1000-bitars pussel och har plockat ihop dom igen också :P Men jag tog kort på dom först för att ha bildbevis på att jag faktiskt pusslat klart dom. Jag har gjort en fin Sverige-plansch och satt upp på väggen i mitt rum, har tagit kort på den också så nån gång när jag har tid ska jag ladda upp det kortet så får alla se hur fin den är :D Jag planerar att åka till Wien (igen) på lördag och kolla ifall jag hittar ett engelsk-japanskt lexikon nånstans. Jag känner att det skulle vara trevligt att ha för mina japanska-studier. Jag skriver en berättelse på japanska :D den är inget vidare bra rent berättelse mässigt sett utan det är mest för att repetera så mycket som möjlige av det jag hittills lärt mej på ett roligare sätt än att bara skriva en massa vitt skilda meningar. Men till dess att jag köpt lexikonet sitter jag fast i berättelsen just nu, jag vet inte vad badrum heter på japanska och det är viktigt för den meningen jag försöker skriva just nu. Jag har över huvudtaget itne så mycket att göra på min fritid just nu eftersom jag inte kann skriva på berättelsen, jag har ingen bok att läsa, jag har pusslat klart båda pusslen och jag är klar med min plansch. Detta är dåligt för min kommande Wienresa, för frågan är om jag kommer kunna motstå frestelsen att köpa fler böcker när jag ändå är där. Pengarna bara rinner ifrån mej. Hmm, hoppas det blir bättre när jag öppnat det där kontot här så att jag inte alltid har pengarna så lättillgängliga. Jag måste börja spara inför jul, annars kimmar jag inte ha råd att köpa några julklappar. En sak är säker iaf, efter jul och nyår kommer jag vara pank! Men, vad gör det :D


Skriv vad ni tycker, tack!
Postat av: mamma

Du kan ju alltid träna lite klarinett.

2007-11-01 @ 19:33:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0