Katolismen

Katolismen är bra underlig ibland. Eller i vilket fall så finns det en del regler inom katolismen som inte ens de som är katoliker flöljer, skulle jag gissa åtminstone. Större delen av Österrikes befolkning är katoliker, dock inte min familj, dom är protestanter. Men Oma Grete var växte upp som katolik och konverterade först innan hon gifte sej eftersom hennes blivande man var protestant, och vi diskuterade detta lite grann häromdagen. Hon berättade till exempel att inom den protestantiska kyrkan får alla som kommer till mässan ta del av nattvarden, både protestestanter och katoliker eftersom alla är ändå kristna och nattvarden är ju samma inom båda, däremot om du som protestant skulle gå på en katolsk mässa så får du itne ta del av nattvarden eftersom du inte är katolik. Samma sak om du som katolik har skilt dej får du inte ta del av nattvarden, åtminstone inte förrän din före detta make/maka är död, då är äkteskapet upplöst även inför Gud så att säga. Men ändå, den regel jag fann svårast att följa om jag själv varit katolik (och jag tror att de flesta katoliker har väldigt svårt för det också faktiskt, eller så bryr dom sej inte om just den här lilla regeln) handlar om sex. Som dom flesta vet så får man ju enligt katolismen inte ha sex före man har gift sej, men vad åtminstone inte jag visste var att man får även efter bröllopet inte ha sex för nöjets skull utan man få endast ha sex med avsikt att få ett barn. Så vill du inte ha barn får du inte ha sex ens med din make/maka. Du kan möjligen få ha sex när kvinnan i förhållandet är ofruktsam, men det är också lite tveksamt egentligen eftersom man kan ha otur och inte alls vara ofruktsam när man tror att man är det, och alla de där skälen. Det finns många såna här regler inom katolismen och vad jag tycker är dummast är att det står inte ens i bibeln att det ska vara så utan det är kyrkan som har "tolkat" nån liten del av bibeln så och säger därför att det måste man följa. Vad jag undrar är egentligen vad kyrkan har emot att två människor (eller fler) njuter av nåt så naturligt? Jag menar om man bara hade sex för att kunna få barn hade väl orgasmer varit rätt överflödiga, och Gud har väl ändå inte skapat oss med nån överflödig egenskap om vi är skapade efter hans avbild. Alltså måste ju Gud ha avsett att man ska njuta av att ha sex, och inte bara när vi vill ha ett barn. Nån som säger emot?


För att byta ämne totalt så vill jag också berätta att jag fått veta att det blir mycket arbeite de närmaste veckorna. Den 6 december tror jag det var som vi kunde bärja ta saker lugnt igen, och då är det ju inte långt kvar till julstöket ju... Men anledningen till allt detta är mestadels den svenska kungens fel. Han ska på statsbesök i Österrike en vecka nu i november och Per jobbar på den svenska ambassaden och har just nu otroligt mycket att göra med detta besök och får jobba en del övertid, vilket i sin tur innebär övertid för min del. Naturligtvis är det inte bara kungens fel, han har ju inte planerat in alla Gabis seminarier (seminarium? Pluraländelse?), men hon är alltså också borta många kvällar nu i november p.g.a. att hon håller i en del olika seminarier. Men iofs, så är väl det egentligen bra för min del. Ju mer övertid, ju mer extra pengar, och det är ju ite fel så här inför jul :D


Skriv vad ni tycker, tack!
Postat av: Johan Åmark

Jaha du, så dagens stora ämne var sex och hur bra det är?
Försöker du få morsan på bättre tankar innan du berättar att du är gravid eller vad håller du på med? :P

2007-11-15 @ 09:52:16
Postat av: SAFE

hihihi heja kungen friskt humör! =D

haha har du hittat mannen än? hihihihih=D

2007-11-26 @ 14:03:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0