Inköpsnatt

Dom har en väldigt trevlig liten tradition här i Österrike har jag upptäckt. Inköpsnatt. Jag vet inte om det alltid är sista fredagen i november eller om det helt enkelt alltid är sista november, men i år sammanfallar det i alla fall samma dag. Idag. Och det innebär att dom flesta affärerna har öppet till klockan 22.00 och efter 18.00 är det rabatt mellan 10-20 % på allt i affären. Trevligt va?! Dels så är det ju trevligt för man kan ju köpa lite småsaker till sej själv (se min lista om några meningar) men dessutom kan man fixa lite julklappar till billigare pris. Det är som att ha en dags mellandagsrean innan jul. Så självklart kommer jag ge mej ut på stan ikväll :D Jag satsar på att kanske köpa en ny parfym, ett par snygga skor som jag varit och sett ut mej redan, julkort och leksaker (leksakerna är julklappar till barnen). Sen får vi väl se om jag hittar nåt annat trevligt också :D Jag får bara tänka på att inte köpa för mycket, alla julklappar är inte inköpta än och jag kommer inte kunna köpa alla ikväll så jag måste spara lite pengar till det. Men det kommer nog vara härlig stämning kan jag tänka mej, med mörker, julbelysning och rea, så det kan nog bli lätt att man kommer i inköpsstämning så att säga :D Men lite självbehärskning ska jag allt behålla, hoppas jag :S   :P


Fast jag måste säga att öppetiderna här inte är direkt illa i vanliga fall heller. Om man jämför med Lidköping (som är ungefär en jämnstor stad) så är öppetiderna fantastiska. Vardagar öppnar nästan alla affärer halv nio, resten tidigare, och stänger klockan sex eller senare. Till och med på lördag är dom flesta affärer öppna mellan klockan nio och fem. Fast söndagar är det bara tankställen som har öppet, även mataffärer är stängda då, det är till och med förbud mot att ha öppet på söndag. Och det beror på två stora folkgrupper: De religösa - de vill att man helgar söndagen, och Affärsarbetarna - de vill ha åtminstone en dag på helgen som de kan umgås med familjen på. Men det gör ju inget, när det är öppet så mycket alla andra dagar hinner man säkert tid att handla nån gång då.


I övrigt så har jag märkt av det här med julstressen mer än tidigare år just för att jag måste vara klar mycket tidigare med de presenter som ska skickas till Sverige. Två veckor innan jul måste jag skicka paketet om det defenitivt ska komma fram i tid innan jul och inte några dagar efter) vilket innebär senast nästa fredag!. Och tänk er själva om ni helt plötsligt inser att jul kommer två veckor tidigare (det är ju ungefär så det känns), då får man panik kan jag tala om. Som tur är så är det ju i alla fall bara de svenska paketen som måste vara klara då. Paketen till dom här i Österrike har jag ju normal tid på mej, som tur är, annars hade jag kanske verkligen fått panik och fått slag eller nåt.

Jaja, nu ska jag i alla fall gå och shoppa :D

Skriv vad ni tycker, tack!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0