Bara 35 dagar kvar...

... till julafton! Jag har redan börjat komma i julstämning för här ligger det nu ett tjockt täcke snö överallt och jag har börjat nynna julsånger (mer än jag bara bjällerklang alltså, för den nynnar jag på året om). Visst är det härligt :D Och vi har en liten tavla där det står "Nur noch     Tage bis Weihnachten" (Bara     dagar kvar till julafton) och där kan man fylla i med tavlekrita hur många dagar kvar det är. Och när man ser hur det räknas ner blir man bara ännu mer förväntansfull och ivrig. Sen så har gator och skyltfönster börjat julpyntas nu och det hjälper ju liksom till lite grann att få igång julstämningen. Fast, iom snön och kylan så har jag även lyckats få ont i halsen nu också. Jobbigt, men jag överlver. Det är bara andra dagen nu så förhoppningsvis blir det inte värre utan går över snart. Men så länge försöker jag undvika att gå ut och jag dricker mycket te. Men tack vare min den trevliga julstämningen så har jag allvarligt börjat fundera över julklappar och vilka kakor jag ska baka om jag blir kvar här över jul (jag har inte bestämt mej än) och om och hur jag ska julpynta mitt rum o.s.v.  Det här med julklappar är nog mitt största bekymmer, nu har jag ju två par föräldrar att köpa julklappar till, mina egna och Per och Gabi, och vuxna är ju alltid svåra att komma på bra presenter til, och jag har som alltid bekymret med vad jag ska köpa till mina syskon, men även nu dv vad jag sak köpa till Sophie och Johannes. Sen tror jag att jag nästan måste köpa nåt litet till Oma Grete också för henne träffar jag så mycket. Så det är så mycket mer folk jag måste hitta presenter till i år. Men men, börjar jag bara i tid (nu alltså) borde jag lyckas med inköpen i år också.


I övrigt så har jag köpt och pusslat klart ett nytt 1000-bitars pussel, jag har varit på barnmusuem (med barnen naturligtvis) och såg en rätt trevlig utställning över färg, och utställningar för barn är faktiskt riktigt trevliga för dom går ut på att barnen ska få pröva på och leka med allt i en lek-och-lär grej ungefär. Vi var även på en utställning för barn om Astrid Lindgren. Och jag har upptäckt ännu fler namn som blivit utbytta, till exempel Madicken heter här Madita, jag fattade ju inte ens vem det var förrän jag öppnade boken och kollade vad det var för berättelse. Pippi heter som tur är samma iaf, det är bara några av hennes mellannamn som är annorlunda, hennes hela namn här är Pippi Lotta Viktualia Pfeffarminta Eufraemstochter Langstrumpf. Men det är ändringar man kann stå ut med. I vilket fall så var vi och åt på en jättetrevlig restaurang i tiden mellan utställningarna. Den hter Centimeter och serverar god basmat i jätteportioner. Efter halva portionen var jag proppmätt, och det är ingen överdrift. Jag tror inte ens att min bror skulle kunna äta upp hela den portionen. Den gigantiska portionen kostade dessutom bara 70 kr ungefär så det var ju billigt dessutom. Dit måste alla som kommer till Wien gå och äta :P Ni får höra av er så följer jag gärna med er också :D


Skriv vad ni tycker, tack!
Postat av: safe

kanske en bok till föräldrar? choklad o något klurigt spel kanske:)

härligt det låter med snö.. jag hoppas innerligt att det kommer JÄTTEmkt snö nästa vecka.. uppkörning då! håll tummarna! nervös............... =/

hoppas du har det bra.. har hittat jättebra julklapp åt dig..hihihi ska skicka det på posten=D
nu svenska! bajbaj bjällerklang

2007-11-20 @ 09:38:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0