Nikolaus och Krampus

Idag, 6:e december, kom Nikolaus till Österrike. Det innebär att alla snälla barn (och snälla au pair-flickor!) får en massa godis och kanske en liten present också (jag fick bara godis men barnen fick varsin film). Det där påminner ju lite om Jultomten i Sverige, bara det att jultomten kommer med julklappar och inte godis (även om julklapparna kan bestå av godis). För övrigt finns jultomten (och Christkind som jag kommer berätta om nån annan gång) finns också och dom dyker upp på julafton. Det finns också en till skillnad mellan Nikolaus och Jultomten, och det är att Nikolaus har en medföljare, Krampus, som ska föreställa djävulen med horn och klor (och efter vad jag fått lära mej är han julbockens föregångare) och han bestraffar de barn som har varit olydiga med att smiska dom med ett knippe torkat ris. Jag ska kanske också tillägga att Nikolaus var en biskop som blev helgonförklarad för att han var en vänlig själ och hjälpte de som hade det svårt väldigt mycket, ungefär. Fast nuförtiden ser man inte Krampus så ofta, han brukar väl hålla sej i skuggorna eller nåt, men till dagiset och på torget brukar Nikolaus dyka upp och dela ut lite sötsaker till barnen. Naturligtvis kommer Nikolaus hem till alla barn också (annars hade ju inte jag fått nåt eftersom det inte är direkt troligt at jag fått nåt om jag kommit till dagis för att hälsa på Nikolaus)), men han gör det på natten när alla sover så hemma får barnen aldrig se Nikolaus. Men, det är inte bara att att gå och lägga sej och hoppas att godiset finns nånstans i huset  när man vaknar, nä. Nikolaus har för vana att lägga godiset i stövlarna, eller i ihoppysslade biskophattar (heter det hattar? eller möjligtvis biksopkåpor?) av papper, så det måste barnen förberade kvällen före, putsa stövlarna och ställa dom nånstans där Nikolaus verkligen ser dom. Sen har dom ju naturilgtvis svårt att somna av all spänning med att när man vaknar kommer det att finnas godis som väntar på en (jag menar, hur är inte vi svenska barn dan före julafton till exempel?!).

Fast Krampus ser man visst förresten kom jag på, fast inte den riktiga (som om nån av alla Nikolaus vore den riktiga). Men lördagen före Nikolaus hålls Krampusloppet, vilket är att alla som vill får delta i en typ av löptävling, men man måste vara utklädd till Krampus. Jag var inte där och kollade själv så jag vet inte riktigt vad det är egentligen, men jag hörde på radion dagen efter (alltså i söndags) att det tydligen är rätt mycket problem med att folk dricker lite för mycket i samband med det här, och att det diskuteras om att alla ska behövas alkoholtestas före loppet eller nåt liknande. Men men, det är väl baksidan med stora folkfester antar jag. I vilket fall så tycker jag bättre om Nikolaus eftersom han gav mej godis! (Även om jag själv till viss del var Nikolaus eftersom jag hjälpte till att lägga i godiset i stövlarna :P )

Skriv vad ni tycker, tack!
Postat av: Annie

Hejsan, ville bara kika in och tipsa om min väns blogg som jag personligen tkr är bra. Så om du får tid över kan du ju kika in. :) http://FridahCharlotta.blogg.se
. :) kram

2007-12-07 @ 09:54:40
Postat av: ille

Kolla gärna in den nya kändisbloggen om du får tid över :)

2007-12-07 @ 10:31:58
URL: http://kandisarochskvaller.blogg.se/
Postat av: Syrran

Så synd att inte den traditionen finns i sverige, nåja, jag åt godis iaf eftersom jag tentat av matte A idag och fick alla rätt och igår graderade jag i Hapkido :D

2007-12-07 @ 23:41:24
Postat av: safe

helen din lilla godisgris:) hihi ! nu har vi lussat i kyrkan:)

2007-12-10 @ 10:29:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0