Kräftor och lussebullar

Den här helgen var trevlg måste jag säga. Det var lite sorgligt att jag missade ett säkerligen roligt kalas i Sverige, men vi hade fest här också. En underlig fest med svenska mått mätt, och då skulle det enda vara en svensk fest. Vi hade nämligen kräftskiva här i lördags. Det första undeliga är ju att det redan är december och inte augusti eller september. Men just för att det var december hade vi glögg, pepparkakor och lussebullar som välkomstsnack. Men själva middagen var i alla fall en riktig kräftskiva (även om årstiden är fel) med hattar, och kräftlyktor och papparsförkläden med kräftmotiv och snaps och allt som hör till. Fast det här med snaps har inte österrikarna förstått, de dricker hellre ren vodka i snapsglasen än riktig snaps. Men men, snapsvisor sjöng vi ändå :P På svenska :D Vi hade tryckt ut ett A4 med texterna till en del lätta snapsvisor så dom hade texten framför sej och så sjöng jag en gång först så dom fick höra hur det skulle låta på ett ungefär och sen sjöng dom med andra gången.  Vi sjöng en del österrikiska dricklåtar också, men dom svenska snapsvisorna var roligast. Fast sen var jag ju tvungen att visa hur man skulle äta kräftor också, för det görs inte i Österrike i vanliga fall och Per hade lärt sej att det bara är klorna och stjärten som går att äta. Men jag visade hur det skulle göras ordentligt och dom flesta tyckte faktiskt att det var riktigt gott. Jag blev kallad proffessionell kräft-ätare :P  För jag kunde en massa bra knep på hur man lätt kunde få upp kräftan och allt, fast det var roligt att se dom försöka :D


Men men, i övrigt kan jag ju tala o matt jag var sjuk förra veckan också, jag spydde. Så tisdag och onsdag låg till sängs i princip hela dagen. Och det gjorde ju verkligen att jag fick panik med julklappspaketet som skulle till Sverige. Men jag lyckades få iväg det i tid så nu känns allt lungt (nästan, jag har några julklappar kvar att köpa till folk här i Österrike).


En annan sak också. Jag har installerat bredband här nu :D Per hade köpt det för länge sen men installerade det aldrig så förra veckan sah an att om jag ville så kunde jag göra det. Problemet var att instruktionsboken var ju naturligtvis på tyska, och dom hade inte skickat med någon installations-cd så jag fick göra alla inställningar manuellt efter instruktionsboken, som var på tyska som sagt. Men jag lyckades och allt fungerar precis som det ska, så grattis till mej :D


Skriv vad ni tycker, tack!
Postat av: Syrran

Vad kul att dom uppskattar dina kunskaper. :P

2007-12-12 @ 12:05:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0