Christkind

Nu när det börjar närma sej jul så här (bara 6 dagar kvar!) tänkte jag berätta en sak för er, Jultomten finns inte! I alla fall inte i Österrike. Hit kommer ingen stor vitskäggig man med röda kläder och delar ut julklappar till barnen. Istället är det Christkind som gör det jobbet. Och vem är då Christkind? Ganska lätt att gissa egentligen om man tänker på att kind betyder barn och Christ = Kristus, alltså är det Jesus barnet som delar ut paket till alla snälla barn i Österrike. Lite tråkigt va? Att behöva ge bort en massa presenter till alla andra på sin egen födelsedag. Och inte är det nog med det, han måste dessutom klä granen. För om vi ska berätta lite mer systematiskt hur det går till så kvällen före julafton går alla barn tidigt i sängs (förhoppningsvis iaf) och är jättespända. För under natten kommer Christkind att komma på besök. Så när barnen sover flyger Christkind in i huset iklädd en vacker vit klädnad och dekorerar granen och lägger alla julklappar under granen. När allt är klart pinglar han i en liten silverklocka och flyger ut igen innan någon har hunnit se honom. En del människor säger sej ha sett en skymt av hans vita dräkt när han flyger ifrån huset, men det är inget man kan bevisa. Sen på morgonen kommer barnen springandes och förundras över den vackra granen och alla julklappar som Christkind varit snäll nog att lägga dit. Föräldrarna istället försöker nog ta sej en liten sovmorgon just den morgonen, för dom har förmodligen inte hunnit sova så mycket under natten, hur nu det kan komma sej?


Okej, det var den fina sagan :D Jag hoppas att ni förstår att det egentligen är föräldrarna som gör allt jobb med granen och julklapparna? Annars så säger till er att naturligtvis är det Christkind som gör allt, och sen ber jag er att inte läsa vidare nu. För i år kommer jag få ta del av allt jobb natten före julafton. Jag måste ju säga att jag tycker det verkar lite jobbigare med Christkind än med jultomten. När hela granen ska kläs efter att barnen lagt sej, vilket en sån natt kan bli rätt sent när barnen är så spända av förväntan inför nästa dag. Som tur är det åtminstone bara granen, alla andra juldekorationen kan man göra tidigare, vilket underlättar till viss del. För det tar ändå en viss tid att klä en hel gran med alla ljus, kulor och glitter. Och sen är det julafton dagen därpå och då måste man förbereda julmiddagen och allt annat som inträffar på själva julafton. Fast det kan ju också förklara varför man äter Julmiddagen på kvällen i Österrike istället för mit på dagen som i Sverige, föräldrarna måste få sova ut lite på morgonen om dom ska orka med hela julafton. Jaja, i vilket fall som helst då så äter man som sagt den stora julmiddagen med släkt och familj på kvällen, och före det går man i kyrkan. Så man har hela dagen på sej att förebera, och sen klockan 16 börjar gudstjänsten som vi ska gå på (så man kan nästan säga att jag går i kyrkan istället för att se på Kalle Anka, fast edm en timmes förkjutning) och efter det äter man middag. Och jag tror att det sen är först efter middagen som man öppnar paketen, vilket betyder att barnen hinner gå och längta efter julklapparna rätt länge innan dom faktiskt får öppna dom. Men på det stora hela är det inte alltför många skillnader mot ur jag brukar fira jul hemma (bortsett från allt med Christkind, när man äter, vad man äter, och att man går i kyrkan på eftermiddagen istället för mitt i natten, vilket gör att det är nog ungefär allt som är annorlunda i alla fall, men men).

Skriv vad ni tycker, tack!
Postat av: mamma

Om man är katolik, vilket många är i Österrike, går man i mässa på julnatten. Så om du orkar kan du nog hinna med det också för det är lite speciellt. Har du kollat att det ska vara glitter och kulor och dylikt i granen?

2007-12-18 @ 11:34:27
Postat av: Helen

Vadå kollat? Jag förstår inte riktigt vad du menar men om du undrar hur vi ska dekorera granen så ja, vi har kulor och glitter och sötsaker. Fast Gabi har som tradition att dekorera enbart i guld och mörkblått, en massa olika saker men som sagt bara i guld och mörkblått.

2007-12-19 @ 11:01:56
URL: http://helenamark.blogg.se
Postat av: mamma

I Gosau hade de bara små chokladlikörflaskor i vackra papper hängande i granen. Inga kulor och inget glitter. Hur traditionen är annars vet jag inte men det kan ju även ha ändrats.

2007-12-23 @ 20:32:41
Postat av: SAFE

tackelitacktacktack för den finfina presenten1 söting där! ska gå med tills någon blir väldigt irriterad.. ska ha den på julårsfesten:) hihi jag o edit! hoppas du har det jättebra där nere! saknar dig allt! =( snöfattiga kramar sänder jag dig!

2007-12-25 @ 22:36:28
Postat av: Sara

God jul! Hoppas du har det bra :)

2007-12-26 @ 16:01:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0