Dagens lärdom

Idag har vi varit på en liten utflyckt. Den börjde med en färd till några närliggande vinfält där vi promenerade runt lite grann och smakade på vindruvorna. Sen åkte vi till en gammal ringmurstad, Eggenburg. Där såg jag nåt rätt äckligt. I ett källerliknande utrymme fanns det en massa skelettdelar uppstaplade riktigt artistiskt. Människoskelett! Det var aningen makabert tyckte jag men jag fick berättat för mej att katoliker gjorde så förr eftersom de inte hade så stora områden att begrava folket på så när nån varit begraven ca 10 år blev benen uppgrävda för att ge plats åt en ny död. Men man kunde ju inte bara slänga de gamla benen, det vore ju vanhedrande och allmänt förolämpande mot både levande och döda, så sparade man benen i speciella torn vid sidan av kyrkan. Det jag såg l ju under jord som jag sa men det beror på att marken var aningen lägre på den tiden. Annars så har jag lekt med barnen en massa de här två dagarna och tröttare har jag nog inte varit av nå annat tidgare! :P


Skriv vad ni tycker, tack!
Postat av: Frida

SAKNAR DIG!
MALIN MED..
ALLIHOP :'(
Pussisar! <3

2007-08-24 @ 18:39:14
Postat av: Mamma

Har också sett ett sådant benhus, med guide.
Hon berättade om sin döde man medan hon höll i hans skalle.
Tänker på dig!
Ha det bra puss och kramar
mamma

2007-08-25 @ 12:41:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0