Bara 5 dagar

Jaha jaha... förra gången blev jag avbruten för att vi skulle äta så jag hann inte skriva så mycket. Men jag hade faktiskt tänkt att skriva att mitt rum inte är som jag och Elin trodde att det skulle vara... det är mycket större och jag har en vanlig låg säng och inte en hög. Så det är ju bra :P Plus att som ni säkert märkt så kann jag använda å nu... det beror på att dom visade mej att det finns ju i Word om man går in på symboler att det finns å där, så då skrev jag helt enkelt ett å i Word och kopierade så kan jag använda det i mejl och på bloggen också.

 

I övrigt här så känner jag att det fortfarande är svårt att hänga med i allt folk säger när dom pratar tyska, men när jag räknade efter hur många dagar jag har varit här och kommit fram till att det bara är 5 om man räknar med tisdagskvällen då jag anlände, så är det kanske inte så konstigt att jag inte hunnit vänja mej än. Fast jag tycker att 5 dagar känns väldigt lite för jag har gjort en massa redan. Jag har sett vinfält och en gammal ringmurstad som jag berättade om i förra inlägget, jag har sett stora delar i Hollabrunn, jag har varit hemma hos Oma Grete (mormor Grete för er som inte läst tyska) flera gånger redan. Jag har varit med och annordnat ett födelsedagskalas för Johannes (det roliga är att han fyller år i mars, men de är tydligen ingen rolig månad att fylla år i så dom har alltid kalaset på sommaren istället) I år var det ett badkalas (dom har nämligen olika teman varje år) så kalaset började här med lite fotbollspel och tårta och sen gick alla hem till Oma Grete för att bada, hon har nämligen en inomhuspool (det ser jättelyxigt ut med bar bredvid och lite vilstolar också!).


Fast igår mådde jag hemskt. Jag hade en sån otrolig hemlängtan att varje gång jag tänkte på Sverige eller nån av alla er där hemma så började jag nästan gråta. Ärligt talat så grät jag på morgonen men jag gjorde det på badrummet för jag ville inte oroa barnen. Men Gabi (mamman) märkte att jag var ledsen och förstod varför så hon tog med mej ut på stan så jag fick annat att tänka på och hon berättade också att den förra au pairen också hade fått jättehemlängtan andra dagen här så det var bara normalt att jag var lite ledsen. Men på kvällen så ringde jag hem och pratade med mamma och pappa. Det kändes bra.

Annars då... vad har jag mer gjort? Jo, jag har lärt mej vad björnbär heter på tyska :P Dom heter brombeeren, och på nåt lustigt sätt tycker jag att det är rätt sammanhängande, man skulle nästan kunna gissa att det är björnbär man menar om nån säger brombeeren, tycker ni inte? :D

Ps. Jag har sett på Ice Age 2 på tyska! Ds.

Skriv vad ni tycker, tack!
Postat av: Frida

Du får mig att gråta!
Frida Sakna Helen MASSA...

2007-08-26 @ 09:17:28
Postat av: mamma

Se mycket dubbad film så kommer du snabbare in i tyskan. Jag skickade ett paket igår, måndag och det stora idag tisdag. Det tar ca en vecka. Be om en garderob. Hemlängtan går över. Ha så kul.

2007-08-28 @ 22:57:00
Postat av: Safe

helen ett brev dinper ned någon gång nästa vecka tror jag:P ska bara komma ihåg att skriva ut adresen så jag har den framme när jag behöver den.. Å-problemet lät lite jobbigt.. :P det har inte hänt mkt här hemma iaf.. det enda skoj jag kan berätta för egen del är att jag ska börja övningsköra på skolan nästa vecka o teoriprovet är om ett tag:P o så har jag typ varit sjuk också.. feber sen i måndags.. kroppstemperaturen och jag har inte varit överens, inte halsen o öronen heller för den delen. men så bättrar det på sig! =D hoppas du har det bra och att du inte saknar oss fullt så mkt:P bättre så tror jag:) massa krar! Auf Viedersehn!

2007-08-29 @ 20:25:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0